Hopp til innhold

Priskrig i verdensrommet

Nå satser flyselskapet KLM på romturisme. Billettprisene til verdensrommet blir halvparten av det konkurrenten Virgin Galactic skal ha.

The Lynx

Lynx ('Gaupen') blir KLMs nye romfartøy. Jomfruturen går om tre år.

Foto: HO / REUTERS

Om tre år går jomfruturen for KLMs første "rute" til verdensrommet. Hvis alt går etter planen, letter rakettflyet Lynx fra Curaçao 1. januar 2014.

Billettprisen blir 570.000 kroner, men da får man til gjengjeld bonuspoeng hos KLM (!). Selskapet regner med at mange rombilletter blir kjøpt i kombinasjon med vanlige feriepakker til den karibiske øystaten.

Selve oppstigningen skal selskapet Xcor Aerospace stå for. De er snart klar med en helt ny toseters flytype, Lynx , som på en halvtime tar passasjeren og piloten opp i 100 kilometers høyde og ned igjen. Avgang og landing skjer horisontalt som i andre fly.

Lite vedlikehold

Det spesielle med Lynx-flyet er at det ikke trenger løftehjelp fra et separat rakettfartøy. Turene krever også minimalt med teknisk vedlikehold, og dermed kan billettprisene presses nedover. Planen er at Lynx skal gjøre fire daglige turer til verdensrommet.

At KLM nå går inn i dette markedet, betyr starten på det som kan bli et kappløp om rike turister med luftige reisebehov. Fra før er det kjent at også milliardæren Richard Branson i Virgin-gruppen satser på kommersiell romturisme.

Virgin galactic

Romskipet VSS Enterprise skal konkurrere med KLMs Lynx.

Foto: Mark Greenberg / Ap

Virgin Galactic og deres samarbeidspartnere er allerede i gang med å teste større romfartøy som skal bringe seks betalende passasjerer og to piloter ut i rommet fra basen i New Mexico.

Her satses det på en helt annen teknologi med rakettdrevne romfartøyer som løftes av et fly den første strekningen.

Dobbelt pris

Billettprisen hos Virgin anslås til 1,2 millioner kroner per person. Altså det dobbelte av forventet prislapp hos KLM, ifølge Yahoo News .

Verken Lynx-flyet eller romskipet VSS Enterprise , som er Virgins variant, skal gå i bane rundt jorda. Turene vil "bare" gå opp til like utenfor atmosfæren, der passasjerene får en unik opplevelse av vektløshet og en storslått utsikt over kloden og verdensrommet.

- En helt ny periode

- Denne formen for turisme innleder en helt ny periode i romfarten, sier kommunikasjonsdirektør Marianne Moen i Norsk Romsenter til NRK.no.

- I løpet av få år tror jeg romturisme blir ganske vanlig. Billettprisene vil synke etterhvert som flere tilbydere kommer til og farkostene bli rimeligere, spår hun.

- Turer til verdensrommet vil i lang tid framover være forbeholdt en liten gruppe med spesielt velstående passasjerer.

- Men sammenliknet med de private turene som allerede er gjennomført til romstasjonen, der turistene først må ha et treningsopphold i Russland til flere millioner kroner, blir de nye tilbudene nærmest som et røverkjøp, mener Moen.

Holder seg i atmosfæren

Flyselskapet Norwegian har store planer for framtida, med blant annet langruter fra Skandinavia til Bangkok og New York.

- Men vi kommer nok aldri til å fly via verdensrommet, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos til NRK.no. Han humrer godt av KLMs romreiser.

- Dette er nok først og fremst et PR-stunt uten de helt store formålene ellers, mener Kjos.

- Med bæreraketter er det jo fullt mulig å gjennomføre slike turer. Men at dette noen gang blir et vanlig syn hos flyselskaper flest, har jeg ingen tro på, sier han.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)