Andre helgen i oktober innførte Ruter nye soner og priser på sine reiser.
Endringene innebærer blant annet færre og større soner. Og så ble det dyrere å kjøpe billett ombord - men bare når du reiser fra sone 1, som er Oslo.
Kjører du for eksempel fra Oslo til Asker, betaler du 16 kroner mer for billetten, enn når du går på i Asker og tar bussen inn til byen.
En billett fra sone 1 til sone 2 koster 64 kroner, mens billetten fra sone 2 til sone 1 koster 48. Det utgjør en forskjell på 33,3 prosent.
Les også:
– Folk blir sinte
Både passasjerer og sjåfører NRK.no snakker med synes ordningen er uforståelig.
– Folk blir sinte; det blir bråk hver dag, sier en bussjåfør som ønsker å være anonym.
Også passasjerer som betaler kontant uttrykker misnøye;
– Jeg forstår ikke hvorfor jeg skal betale ulik pris for de samme kilometrene, sier en dame som forteller at hun tar bussen sjelden og derfor ikke har kupongkort eller liknende.
– Og ingen kan fortelle meg hvorfor det er sånn! Jeg får beskjed om at det henger informasjon om det på bussen, men jeg finner det ikke. Står det i liten skrift på plakaten med alle prisene og så videre? spør hun.
Les også:
Ombordtillegg i Oslo, men ikke utenfor
Ruters informasjonssjef har forklaringen: Prisforskjellen skyldes et ombordtillegg som Ruter har innført i sone 1, men foreløpig ikke i de andre sonene.
– Tilgjengeligheten på forhåndskjøpte billetter er veldig god i Oslo, så man kan med enkelhet unngå ombordtillegget når man reiser herfra, sier informasjonssjef i Ruter, Gry Isberg til NRK.no.
– I de øvrige sonene er tilgjengeligheten derimot ikke like god - derfor har man valgt å ikke innføre ombordtillegg i de øvrige sonene enda, sier hun.
Dette kunne kanskje vært bedre kommunisert ut til kundene?
– Vi har kjørt kampanjer og informert mye om dette i forbindelse med omleggingen av pris- og sonestrukturen første helgen i oktober. Vi har også informert bredt internt i organisasjonen, men hvis sjårførene ikke har kjennskap om dette, må vi bli enda flinkere til det, sier Isberg.
Når tilgjengeligheten blir bedre også i sonene utenfor sone 1 (Oslo), vil ombordtillegget også innføres her. Det jobbes med både mobile løsninger og måter å kjøpe billett via Internett.
Les også:
Foretrekker at folk forhåndskjøper
Ombordtillegget er innført fordi Ruter helst vil at folk kjøper billetter på andre måter enn enkeltbilletter i kontanter på bussen.
– Dette er både fordi vi ikke ønsker å bli forsinket av alt for mange kontantkjøp av billletter - mye salg om bord fører til at vi ikke klarer å holde rutetabellen. I tillegg ønsker vi å redusere kontantsalget om bord av hensyn til sjåførenes sikkerhet. De bør ikke ha for mye kontanter på seg, sier Gry Isberg til NRK.no.
– Det finnes ulike måter å unngå å kjøpe enkeltbillett, blant annet er det fortsatt mulig å kjøpe kupongkort, eller så er det mange som foretrekker et elektronisk reisekort. Reisekortet er et plastkort som kan fylles opp med de fleste av Ruters billettyper og med reisepenger.
Forbrukerrådet informerer at det er opp til selskapet å prise turene sine. De har forståelse for at kollektivselskaper operer med ombordtillegg.
– Men det er viktig at kundene har en god forståelse av prisstrukturen, så der har Ruter kanskje et forbedringspotensiale akkurat når det gjelder dette, sier Anne Haabeth Rygg, som er fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet.