Patentbråk om kosedress

Onepiece har fått konkurranse fra OnePiece. – En krenkelse, mener Patentstyret.

Fredrik og Jørgen Upsaker i kosedresser.

Slik ser de gjerne ut, kosedressene som har oversvømmet det norske markedet.

Foto: Tiril Johansen Gudevold / NRK

«OnePiece kan være det beste som Norge har velsignet verden med siden lusekofta, a-ha og afterski med stil».

Slik vil firmaet OnePiece lokke svenske kjøpere til kosedressen sin. På kort tid har det norskutviklede klesplagget blitt en stor suksess blant ungdom, men det er strid om rettigheten til merkenavnet Onepiece.

I kveld lanseres kosedressen OnePiece i Sverige med en kjendistett fest i Stockholm. Men firmaet bak OnePiece eier ikke retten til navnet på produktet sitt. '

Det mener Patentstyret er en krenkelse.

Det var actionsport-bedriften Slakk line AS i Hemsedal som var først ute med de moderne fargeglade kosedressene da de begynte produsere dem i 2007. Året etter tok salget av og flere aktører meldte seg på i kampen om kundene, med egne varianter av de Teletubby-lignende dressene.

LES OGSÅ: Reporter med kosedress
LES OGSÅ: Kosedressmoten tar av
LES OGSÅ: - Elsk den mer enn mor di!

Selv om salget har økt mye siden 2007 er daglig leder i Slakk line AS, Christian Schou, oppgitt:

- Det er kommet mange aktører som også kaller merkevarene sine for Onepiece. Vi er i prinsippet blitt kopiert av hele tekstil-Norge. Det er ikke positivt at konseptet vårt blir kommersialisert så voldsomt, sier Schou til Radioselskapet i NRK P2.

Markedsledende konkurrent

OnePiece Jump In AS ble stiftet 4. januar i år og bedriften har åpnet to butikker i attraktive strøk i Oslo hittil i år. Inntil OnePiece Jump In AS ble stiftet var det Trendworks AS som sto for salget av kosedressene via nettstedet onepiece.no. Trendworks AS hadde en økning i driftsinntekter fra 289.000 kroner i 2008 til over 16 millioner kroner i 2009.

Christian Schou og Slakk line AS registrerte varemerkenavnene Hyggepiece og Onepiece i 2009, men Trendworks AS ved daglig leder Thomas Martin Adams leverte en innsigelse til Patentverket og saken er under behandling.

Marie Rasmussen, jurist och seksjonssjef på design og varemerkeavdelingen på patentstyret, er klar på hvordan Patentstyret ser på saken:

- I utgangspunktet krenker de (OnePiece, journ. anm.) en rettighet som fortsatt består. Slakk line har fortsatt rettighetene til navnet Onepiece, for registreringen består til innsigelsen eventuelt er tatt til etterretning, forklarer Rasmussen.

En R til besvær

Inntil innsigelsen er ferdigbehandlet av Patentstyret er det altså Slakk line AS som har rett til å bruke navnet Onepiece, ikke Thomas Martin Adams og hans OnePiece.
Det at produsentene av OnePiece bruker den karakteristiske R-en i en sirkel etter navnet er heller ikke noe Patentstyret synes noe særlig om.

- Det er kanskje det største problemet, for de har i hvert fall ikke noen registrert rettighet, sier Marie Rasmussen.

Video Kosedress
Foto: Nyhetsspiller

Villedende bruk av symbolet (R) kan være i strid med markedsføringsloven § 2 eller straffeloven § 370.
Det er ventet en beslutning fra Patentverket i saken innen utgangen av 2010.

Daglig leder i Trendworks AS og Onepiece Jump In AS, Thomas Martin Adams, var opptatt med lanseringen i Stockholm og hadde ikke anledning til å kommentere saken til NRK.

TV og radio

Norsk livsstilserie. Bergensjenta Anne Gunn Rosvold har lenge hatt ein draum om å bu i ein husbåt. No vil ho få bygd ein moderne bustad som ho kan ta med seg på tur. Å realisere draumen om sitt eige hus, er både spanande og krevjande. Programleiar Frode Søreide har følgt seks norske familiar frå byggeprosessen startar til draumehuset står ferdig. (2:5)
Medisinsk kunnskapslek. 
Hvem er best til å gjette hva det feiler ekte pasienter? Vanlige folk med nettbrett eller leger med sin erfaring og kunnskap? Hvordan går det når de rutinerte legene utfordres av et familielag? Programleder Kjetil Røthing Askeland. (8:8)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.