NRK Meny
Normal

Overspiser etter tv-reklame

Barn kaster seg over matfatet etter å ha sett mat-reklame på tv.

hamburger
Foto: ScanStockPhoto

Både fete og normalvektige barn får en enorm økning i matinntaket etter å ha sett reklame om mat på tv, viser en fersk studie fra Universitetet i Liverpool.

- Vår forskning bekrefter at reklamen på tv har en stor effekt på barns spisevaner, sier forsker og psykolog Jason Haltford.

Fete barn mest påvirket

- Særlig interessant er den sannsynligvis sterke sammenheng mellom barnets vekt og tilbøyeligheten til å overspise når barnet ser mat-reklame på tv, bemerker Haltford.

Barna som var svært overvektige ble sterkest påvirket av reklamen, og de økte matinntaket med hele 134 prosent.

De normalvektige barna spiste 84 prosent mer etter å ha sett mat-reklame.

Valgte fettrik mat

60 barn i alderen ni til elleve år var med i forskningsprosjektet.

Under forsøkene fikk de selv velge maten de ville spise. De fikk servert alt fra magre mattyper til snacks med høyt fettinnhold.

Og de feteste barna spiste konsekvent de fettrikeste matvarene, ifølge et presseskriv fra universitetet.

 

FÅ PULS-NYHETSBREV GRATIS. TRYKK HER

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.