Hopp til innhold

Overspiser etter tv-reklame

Barn kaster seg over matfatet etter å ha sett mat-reklame på tv.

hamburger
Foto: ScanStockPhoto

Både fete og normalvektige barn får en enorm økning i matinntaket etter å ha sett reklame om mat på tv, viser en fersk studie fra Universitetet i Liverpool.

- Vår forskning bekrefter at reklamen på tv har en stor effekt på barns spisevaner, sier forsker og psykolog Jason Haltford.

Fete barn mest påvirket

- Særlig interessant er den sannsynligvis sterke sammenheng mellom barnets vekt og tilbøyeligheten til å overspise når barnet ser mat-reklame på tv, bemerker Haltford.

Barna som var svært overvektige ble sterkest påvirket av reklamen, og de økte matinntaket med hele 134 prosent.

De normalvektige barna spiste 84 prosent mer etter å ha sett mat-reklame.

Valgte fettrik mat

60 barn i alderen ni til elleve år var med i forskningsprosjektet.

Under forsøkene fikk de selv velge maten de ville spise. De fikk servert alt fra magre mattyper til snacks med høyt fettinnhold.

Og de feteste barna spiste konsekvent de fettrikeste matvarene, ifølge et presseskriv fra universitetet.

 

FÅ PULS-NYHETSBREV GRATIS. TRYKK HER

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)