Både fete og normalvektige barn får en enorm økning i matinntaket etter å ha sett reklame om mat på tv, viser en fersk studie fra Universitetet i Liverpool.
- Vår forskning bekrefter at reklamen på tv har en stor effekt på barns spisevaner, sier forsker og psykolog Jason Haltford.
Fete barn mest påvirket
- Særlig interessant er den sannsynligvis sterke sammenheng mellom barnets vekt og tilbøyeligheten til å overspise når barnet ser mat-reklame på tv, bemerker Haltford.
Barna som var svært overvektige ble sterkest påvirket av reklamen, og de økte matinntaket med hele 134 prosent.
De normalvektige barna spiste 84 prosent mer etter å ha sett mat-reklame.
Valgte fettrik mat
60 barn i alderen ni til elleve år var med i forskningsprosjektet.
Under forsøkene fikk de selv velge maten de ville spise. De fikk servert alt fra magre mattyper til snacks med høyt fettinnhold.
Og de feteste barna spiste konsekvent de fettrikeste matvarene, ifølge et presseskriv fra universitetet.