Hopp til innhold

Oslo-bilister står 92 timer i kø

Bare tre storbyer i Europa har mer kø i ettermiddagsrushet enn Oslo. Bilister i den norske hovedstaden tilbringer 92 timer i kø hvert år.

Rushtrafikk i Oslo

Slik blir det når 'alle' skal hjem fra jobb samtidig. Bare i Warszawa, Marseille og Brussel er ettermiddagsrushet verre enn i Oslo.

Foto: Lise Åserud / Scanpix

Oslo havner midt på treet i en kartlegging av køproblemene i 31 europeiske storbyer.

Men selv om plasseringen som nummer 15 er én plass bedre enn forrige måling for ett år siden, viser undersøkelsen at få byer i Europa har like mye trafikkork om ettermiddagen som Oslo. Onsdag ettermiddag er aller verst.

Undersøkelsen sammenligner rushtid med periodene uten kø (såkalt fri flyt), og omfatter alle ukedager.

Navigasjonsselskapet Tom Tom står bak kartleggingen, som baserer seg på et stort antall automatiske GPS-registreringer av kjøretid.

I Oslo må bilistene regne med å bruke gjennomsnittlig 24 prosent mer tid sammenlignet med en fri flyt-situasjon. I europeisk sammenheng gjør dette den norske hovedstaden til en by med middels store korker på veiene.

Problemene er aller størst i Warszawa, der bilkøene gir 42 prosent mer reisetid, etterfulgt av Marseille og Roma.

Bern i Sveits har minst kø av alle de undersøkte byene.

LES OGSÅ:

Europeisk sinke

Wien og Napoli har køproblemer omtrent som i Oslo. Men ikke i ettermiddagsrushet. Der skiller seg Oslo seg klart ut som en av Europas virkelige trafikksinker.

Når Oslo-bilistene skal hjem fra jobb, øker reisetida med hele 70 prosent av det som er teoretisk mulig. Bare i Warszawa, Marseille og Brussel er det verre, ifølge undersøkelsen.

Fire døgn i kø

Også morgentrafikken er ille: 66 prosent økt reisetid gjør Oslo til den åttende verste "morgenbyen" i Europa.

Undersøkelsen konkluderer med at en Oslo-bilist som kjører en halv time i rushtrafikken 230 dager i året, står 92 timer i kø i løpet av det samme året. Det tilsvarer nesten fire døgn!

Det er like lenge som i den stillestående Paris-trafikken. Og ganske mye lenger enn i London, Berlin og København.

Døgnet sett under ett gjør Stockholm det generelt dårligere enn Oslo. Men også der er forholdene bedre i rushtida, spesielt om ettermiddagen.

– Livskvalitet

Kommunikasjonsjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF

Bekymringsfullt at Oslo ligger så dårlig an, mener NAFs kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal.

Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

– Det er vel kjent at oslotrafikken har store køproblemer, ikke minst om ettermiddagene. Men jeg er overrasket over at vi ligger så dårlig an sammenlignet med resten av Europa, sier NAFs kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal.

Hun mener det er bekymringsfullt med tanke på den store befolkningsveksten som ventes i Oslo de neste årene.

– Store samfunnsverdier og mye livskvalitet går tapt når så mange bilister står så lenge og så ofte i bilkø i stedet for å jobbe eller være sammen med familie og venner, sier Sagedal til NRK.no.

Ifølge NAF er bedre kollektivtrafikk og mer innfartsparkering den beste løsningen. Men det haster å få dette på plass. "Alle" biler kan rett og slett ikke kjøre fram og tilbake til jobb i Oslo hver dag.

Sagedal blir litt motløs av tallene som viser hvor store køproblemene er i Oslo-trafikken.

Intercity-satsingen er en forutsetning for å legge forholdene til rette for framtida. Men den er ennå ikke vedtatt, og imens blir veitrafikken bare større og større. Dermed øker også køproblemene enda mer, sier kommunikasjonssjefen i Norges Automobil-Forbund.

Onsdag er den store kødagen

Den årlige køindeksen fra Tom Tom viser også at Oslo er nesten uten trafikkork i helgene.

Når det tetter seg i Oslo øker reisetida med 20 prosent på ringveier med høy hastighet, og med 31 prosent på vanlige gater og veier. Og i rushtida blir det altså enda verre.

Mens køproblemene er størst onsdag ettermiddag og mandag morgen, er tirsdag ettermiddag og fredag morgen de minst belastede ukedagene i Oslo, ifølge undersøkelsen.

Strekninger på totalt 54 mil er kartlagt i Oslo.

Undersøkelsen ble gjennomført de tre første månedene i år.
Se hele køindeksen her (pdf-dokument)

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)