NRK Meny
Normal

Også tv-en skal energimerkes

Europa har innført nye krav til energimerking av hvitevarer. Og nå skal også tv-er merkes på denne måten. Snart kommer de nye reglene på det norske markedet.

Tv-butikk

Hvitevarer skal energimerkes på en ny måte. De nye reglene gjelder også for tv-er.

Foto: philippe pauchet / PHOTOPQR/LA VOIX DU NORD

Snart kan du sjekke energiforbruket før du kjøper ny tv. Nye regler krever også at flatskjermene merkes med størrelse både i tommer og centimeter.

Energimerking av tv

Nye tv-er må merkes med skjermstørrelse. Det nederste symbolet skal brukes hvis apparatet har en lett tilgjengelig av-knapp som reduserer effektbehovet.

I mer enn 10 år er alle nye hvitevarer merket med energiklasser, der A er den beste klassen og G er verstingen.

I løpet av disse årene har det skjedd en rivende utvikling av mer miljøvennlige produkter.

De aller fleste kjøleskapene, vaskemaskinene og tørketromlene som selges i dag hører nå til i den beste A-klassen.

Bevisste forbrukere

Merkeordningen har gjort forbrukerne mer bevisste, noe som har presset produsentene til å tenke miljø på en helt annen måte enn tidligere.

Derfor har EU denne uka tatt i bruk en ny energiskala for å kunne skille enda bedre mellom de mest miljøvennlige apparatene.

Heretter kommer tre nye energiklasser på toppen av den tidligere A-klassen: hvitevarer og tv-er merket med A+, A++ og A+++ er nå de aller mest energieffektive.

Slik blir den nye merkingen:

Ny energimerking fra 2012

– En A etterfulgt av tre pluss-tegn skal være i det teknologiske grenselandet for hva det er mulig å lage. Energimessig skal dette være de ypperste produktene på markedet, sier seniorrådgiver Kirsti Hind Fagerlund i NVE (Norges vassdrags- og energidirektorat) til NRK.no.

Heretter blir det vanskeligere for en produsent å oppnå toppkarakteren, som nå altså blir A+++.

De dårligste karakterene på skalaen (E, F, og G) skal ikke lenger brukes når de nye plusstegnene tas i bruk.

Flatskjermen skal merkes

Nytt i år er det også at tv-er skal energimerkes når de stilles ut i butikkene, og i annonser og markedsføring. De skal også merkes med skjermstørrelse.

Dessuten er det blitt obligatorisk at hvitevarer som støyer skal merkes med lydnivå. Hittil har det vært frivillig for produsentene å støymerke vaskemaskiner, oppvaskmaskiner og kjøle/fryseapparater.

Den nye ordningen er innført i EU nå fra nyttår. I Norge tar det litt mer tid før dette blir obligatorisk. Retningslinjene må først må innlemmes i det norske regelverket. Hos oss blir endringene trolig innført i løpet av året.

Kirsti Hind Fagerlund

Seniorrådgiver Kirsti Hind Fagerlund i NVE ber butikkene ta i bruk den nye merkeordningen allerede nå.

Foto: NVE

– Inntil de nye reglene er på plass, er det frivillig for produsenter, importører og forhandlere å merke varene sine på den nye måten her i Norge. De kan fortsatt selge produkter med de gamle energimerkene.

– Men vi oppfordrer dem om å ta i bruk den nye merkeordningen allerede nå, fordi dette er gunstig for forbrukerne. De nye reglene gjør det enklere for folk flest å velge energieffektive produkter når de handler, sier Fagerlund.

Vaskeevne

Hvis du kjøper ny oppvaskmaskin eller vaskemaskin, har du hittil kunnet sjekke også et symbol som viser apparatets vaskeevne. Med karakter A kan du være trygg på at maskinen gir det beste vaskeresultatet. Men den merkingen blir det slutt på nå.

– Kravene til slike maskiner er blitt så strenge at alle skal tilfredsstille det gamle A-kravet. Med de nye reglene blir derfor denne deklarasjon av vaskeevnen ikke lenger obligatorisk, forteller Kirsti Hind Fagerlund.

Gammel energimerking av vaskemaskin

Den gamle typen energimerking er på vei ut, men kan brukes i Norge i enda noen måneder.

I tillegg til å innføre nye bokstavkategorier for energieffektivitet, er designet på flere av symbolene også helt nytt.

Språkløse bildesymboler erstatter symboler med tekst, noe som skal gjøre det enda enklere å bli informert om slike ting som vannforbruk, støynivå og energiforbruk uansett hvilken nasjonalitet kjøperen har.

Mer informasjon i reklamen

– Heretter skal energimerkingen også være synlig i annonser på nett og papir, forteller Fagerlund.

– Men det gjelder kun i reklame som inneholder pris- og energiinformasjon, legger hun til.

De fleste europeiske land innfører de nye reklamekravene for hvitevarer og tv-er i mars og april i år. I Norge skjer det altså noe senere.

EU planlegger å utvide ordningen med energimerking også til andre varegrupper, som for eksempel støvsugere, fyrkjeler og varmtvannberedere. Men dette er ennå ikke vedtatt.

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.