I går kveld og i dag tidlig mottok flere DNB-kunder en e-post som tilsynelatende så ut til å komme fra banken, skriver Forbrukerombudet på sine nettsider.
– Følger du lenken i e-posten og gir fra deg informasjon om kontonummer, kredittkortnummer, brukernavn og passord og så videre, risikerer du at svindlerne vil misbruke informasjonen, sier fagdirektør Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet.
Han råder de som har klikket på lenken og oppgitt sensitiv informasjon til straks å ta kontakt med banken for å sperre kort og nettbank.
- LES OGSÅ:
Går til en tysk nettside
E-postene er sendt fra flere ulike avsendere, som alle gir inntrykk av å tilhøre DNB: service@alerts.com, dnb@dnb.no, sales.dnb@sales.dnb.no eller reply@reply.no.
– Det er svært enkelt å manipulere e-poster slik at det ser ut som at avsenderen er en seriøs bedrift i stedet for en kreativ svindler, sier Ravne Bugten.
Lenken kundene blir bedt om å trykke på, går imidlertid til en tysk nettside. Men også denne gir inntrykk av å tilhøre DNB.
– Men en seriøs aktør som DNB vil aldri be deg om å oppdatere personopplysningene dine på denne måten.
Kort tid siden forrige svindelforsøk
DNB-kunder har flere ganger tidligere vært utsatt for svindelforsøk via e-post, senest for få uker siden.
Informasjonsdirektør Thomas Midteide i DNB sier det virker som om svindlerne tar for seg ett selskap av gangen.
– Nå er det åpenbart et kjør mot DNB. Vi har sett det før, og jeg tror dessverre dette vil bli vanligere framover, sier han til Aftenposten.no.
Han understreker at det ikke er så mange som lar seg lure. Tapene har vært lave etter denne type svindelforsøk.