Forbrukerrådet, Samferdsels-departementet, Post- og teletilsynet og ikke minst Forbrukerinspektørene har mottatt en rekke klager fra folk som er misfornøyd med Nordisk Express og Ekspressgods sin håndtering av pakker fra USA og Storbritannia.
Tidligere var det gratis å motta gaver til en verdi av 500 kroner. Etter at de private aktørene overtok samarbeidsavtalen med United States Postal Service har forbrukerne måttet betale 186 kroner i gebyr.
– Vi mener private firmaer bør ta seg betalt for denne jobben, men pengene bør de få av sin samarbeidspartner i utlandet. La ikke norske forbrukere betale for å ta i mot pakker fra venner og bekjente, sier jurist Jon-Andreas Lange i Forbrukerrådet.
Ragnar Hagen, administrerende direktør i Nordisk Expre
Ragnar Hagen, som eier og er administrerende direktør i Nordisk Express, sier:
– Vi må foreta en tollklarering som Posten Norge slipper å gjøre, derfor må vi ta oss betalt. Alternativet til å kreve pengene fra norske forbrukere er å si opp avtalen med de utenlandske aktørene, sier Hagen til Forbrukerinspektørene.
I følge Hagen må Nordisk Express foreta en jobb i forbindelse med den utenlandske pakkeposten som Posten Norge slipper. Samferdselsdepartementet er imidlertid opptatt av at det i konsesjonen til Posten stilles kvalitetskrav, de kravene stilles ikke til Nordisk Express.
”Utenlandske postverk har adgang til å bruke andre enn det nasjonale postverket som mottakere for lettgodssendinger. Imidlertid stilles det ikke krav om leveringskvalitet til andre enn Posten, hvor kvalitetskrav går fram av Postens konsesjon”, heter det i et brev til Post- og teletilsynet.
Nordisk Express har ansvaret for å klarere pakkene som kommer til Norge, Ekspressgods har ansvaret for å bringe pakkene til mottaker. Veldig mange av fjorårets julepakker kom frem for sent, ja, en del er fremdeles ikke fremme. Derfor vil Samferdselsdepartementet se nærmere på regelverket.
Departementet ser for seg følgende områder som kan bli berørt av kravet om leveringskvalitet:
– Generelle krav til fremføringshastighet, eventuelt krav til avstand til hentelager.
– Nye regler vedrørende erstatning i forbindelse med postsendinger, ikke minst siden Posten har varslet reduksjon i erstatningsnivået fra 1. juli i år på grunn av konkurrentenes vilkår.
– Det har vært kritikk mot selskapene som overtok pakkene fra Posten fordi publikum ikke ble informert om nye vilkår, derfor bør det vurderes å innføre et informasjonspålegg.