Ny Toyotafeil kan gi fullt motorhavari

- Bilen vår stoppet plutselig midt i en tunnel, med to barn i baksetet, sier Ståle Hagen. Dagen etter massiv tilbakekalling, er nå enda et problem avdekket på populær familiebil.

Ståle Hagens Toyota Previa

Familien Hagens Toyota Previa fikk motorhavari og kan ikke lenger brukes. Regningen må de ta selv.

Foto: privat

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Problemene har det siste året stått i kø for Toyota. Dagen etter at 1,7 millioner biler ble tilbakekalt, er det nå avdekket en ny svakhet hos Toyota, denne gangen på modellen Previa.

Toyota erkjenner problemet, men vil ikke ta ansvar for feilen som i verste fall kan resultere i fullt motorhavari.

Det opplevde familien Hagen i oktober, da bilen plutselig fikk motorstopp midt i en undersjøisk tunnel utenfor Kristiansund.

- Dramatisk

Bileier Ståle Hagen

Bileier Ståle Hagen er svært skuffet over Toyota.

Foto: privat

- Det var min kone som kjørte, og hun hadde to barn med i bilen. Det opplevdes som dramatisk da bilen plutselig stanset midt i tunnellen, sier Ståle Hagen.

Firebarnsfaren kjøpte sin Toyota Previa for å ha en driftssikker og pålitelig bil med god plass til hele familien. Han trodde dieselbilen fra Toyota med syv seter var et trygt valg.

Om motorhavariet var en ubehagelig overraskelse, så var ikke beskjeden fra verkstedet noe bedre.

Full overhaling, eventuelt bytte av motoren måtte til, noe som ville koste 110.000 kroner i følge Toyota.

- Bilen hadde gått 140.000 kilometer da motoren havarerte, og jeg har fulgt alle servicer. Jeg trodde at en dieselbil fra Toyota skulle vare mye, mye lengre, sier Hagen.

LES OGSÅ:

Kjent problem

Forklaringen på motorhavariet var feil på en dyse. Nå innrømmer Toyota at dette er en kjent problem.

Informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen

Informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen.

Foto: Toyota Norge

- Det som skjer er at en dårlig dyse kan føre til at oljesilen tetter seg til. Dette igjen blokkerer tilførsel av olje til motoren, noe som igjen kan føre til motorhavari, at motoren "skjærer seg", sier informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen.

Han sier at Toyota på bakgrunn av dette nå begynner å ringe rundt til alle eiere av Toyota Previa Diesel landet over. Totalt er det omlag 1500 biler av denne typen i Norge.

- Vi ringer rundt og ber eierne ta en tur på sitt lokale Toyota-verksted og få skiftet dysene. Det kommer på cirka 4000 kroner.

- Er dette en kostnad Toyota vil dekke?

- Nei, dette må folk betale selv.

- Gjelder dyseproblemene flere Toyota-modeller?

- Det er kun Previa-eiere vi ringer til nå, sier Olsen.

- Stikker fra ansvaret

Toyota sier at det er uaktuelt å gi noen form for kompensasjon til Hagen og andre bileiere som ikke fikk skiftet dysene i tide. Firebarnsfaren fra Trondheim må selv ta hele kostnaden med å skifte motor i sin 2002 modell, som han importerte fra Danmark i 2006.

- Jeg synes det er skuffende at Toyota stikker av fra ansvaret på denne måten. At de ikke engang dekker kostnadene ved å skifte dysene er direkte smålig, sier Hagen.

Familien Hagen

- Med stor familie trenger man en stor bil... Som virker, sier Ståle Hagen (hvit caps). Her sammen med sine fire barn og svogeren.

Foto: privat

Han synes også det ville vært naturlig med en form for kompensasjon, eller at Toyota tok deler av regningen til de som endte med motorhavari fordi de ikke fikk informasjon om problemet og dermed ikke skiftet dysene i tide.

- Jeg har tross alt fulgt alle servicer, og det ville vært naturlig at en slik feil ble fikset der.

LES OGSÅ:

Ingen kommentar

NRK har sett dokumentasjon i form av e-poster på at Toyota de siste årene ved gjentatte anledninger har blitt varslet om disse problemene av oppgitte Previa-eiere.

Flere av dem vi har vært i kontakt med forteller om det samme som Hagen opplevde. De sier at det har vært som å snakke til en vegg når de har henvendt seg til Toyota Norge med problemene. En av dem er Rune Aae. Han måtte før jul skifte ut motoren i sin Previa etter et uventet motorhavari.

- Jeg mener helt klart at Toyota har et erstatningsansvar. Jeg er overbevist om at de har kjent til dette problemet og drevet en bevisst fortielse, sier Aae og henviser til nettforum der Previa-problemene har vært omtalt i flere år.

Når vi spør informasjonssjefen i Toyota om hva han tenker om Previa-eiere som ønsker at Toyota skal ta sin del av regningen og ansvaret, svarer Espen Olsen at det er noe han ikke ønsker å kommentere.

Bilen står fortsatt

Firebarnsfamilien Hagen i Trondheim har til nå ikke tatt seg råd til å få reparert bilen.

Selv om det byr på utfordringer i hverdagen å ikke kunne bruke kjøretøyet med plass til familien på seks, er det lite fristende å skulle bruke over 100.000 kroner på reparasjon av en bruktbil.

- Det er selvsagt bra at Toyota nå ringer rundt og informerer, men jeg mener de her har et ansvar som strekkker seg lenger enn det, sier Ståle Hagen.

LES OGSÅ:

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)