Ny studie: Denne dietten er best

I følge en ny studie er det best å spise lite karbohydrater framfor lite fett. Fedon Lindberg er ikke overrasket.

Mage
Foto: ScanStockPhoto

Forskere har tatt for seg tre dietter og funnet den mest effektive.

322 deltagere ble med i studien ved Ben Gurion universitetet i Israel. I en periode på to år skulle de se hvilken av tre dietter som var best:

  • De som spiste lite fett gikk ned 3,3 kilo
  • De som spiste lite karbohydrater gikk ned 5,5 kilo
  • De som spiste middelhavskost og lite karbohydrater gikk ned 4,6 kilo

Resultatet er publisert i New England Journal of Medicine .

Se også:

Slik var diettene:

  • Lite fett-dietten: Her skulle man spise 1500 kalorier for kvinner og 1800 for menn. 30 prosent av kaloriene skulle være fett, 10 prosent fra mettet fett i tillegg til 300 mg kolesterol. Deltagerne fikk kostholdsveiledning som hjalp dem å spise fullkorn, frukt og grønt. De fikk også beskjed om å begrense inntaket av søtsaker og snacks med mye fett.
  • Middelhavs-dietten: Her skulle man spise mye grønnsaker, fisk og fugl og lite rødt kjøtt. Også her satte man en grense på 1500 kalorier for kvinner og 1800 for menn. 35 prosent av kaloriene skulle være fra fett, derav 30-45 gram fra olivenolje og 20 gram nøtter per dag.
  • Lav-karbo-dietten (Atkins): Her skulle man ha en introduksjon på 20 gram karbohydrateer per dag de første to månedene, deretter opp til 120 gram karbohydrater per dag utover perioden. Det var ikke grenser på kalorier, men deltagerne fikk veiledning i å velge vegetabilske fett- og proteinkilder. I tillegg skulle de holde seg unna transfett.

– Anbefales ikke

Kirsti Bjerkan

Kirsti Bjerkan, kjent fra Bedre Puls, anbefaler moderat og variert kosthold framfor den ene eller andre dietten.

Foto: Magne Hansen / NRK

Klinisk ernæringsfysiolog Kirsti Bjerkan har ikke lest den nye studien, men vil på generelt grunnlag verken anbefale Atkins eller andre dietter fordi de er så vanskelige å følge over tid.

– Det viktigste er å spise moderat av det meste, i tillegg til mye frukt og grønt, og det burde jo gå greit i bærsesongen, sier klinisk ernæringsfysiolog Kirsti Bjerkan.

Hun viser til tidligere studier som viser at selv om Atkins-metoden er best på vekttap på kort sikt, kan man over tid få mangler på visse næringsstoffer som for eksempel B-vitaminer.

– En annen studie viser at de fleste dietter er vanskelige å holde seg til over tid, og at man derfor ender på noenlunde samme resultat uansett, sier hun.

– Ikke overrasket

Doktor Fedon Lindberg

Doktor Fedon Lindberg er ikke overrasket over resultatet fra studien.

Foto: Aas, Erlend / SCANPIX

Fedon Lindberg har heller ikke sett den ferske studien, men er ikke overrasket over resultatet.

– Vi vet fra tidligere studier at den (lavkarbo-dietten, Red) har minst like god, om ikke bedre effekt når det kommer til vekttap, sier han.

Han mener en kombinasjon av lavglykemisk- og lavkarbo-diett kombinert med middelhavskost er det beste, også med tanke på gjennomførbarhet.

Fedon mener at å legge opp til en diett der man spiser sunn middelhavskost, og spesielt gresk, er lettere å gjennomføre enn for eksempel japanske kostvaner fordi det ligner mer på det vi vanligvis spiser.

Se også:

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)