”Det går alltid et tog” heter det, men å finne ut når togene går har vist seg å være vanskelig. For rundt et år siden startet NSB et nytt tilbud med å varsle togforsinkelser på nettet, en tjeneste som ikke minst togpendlerne satte stor pris på.
Bent Flyen
Bent Flyen fra Drammen var en av dem. Hver morgen tar han toget fra Drammen til Oslo og før han går til stasjonen sjekker han på NSBs nettsider om toget er i rute eller forsinket. Bent Flyen gledet seg så over det nye tilbudet at han gikk ut i Drammens Tiden og roset NSB, men gleden ble kortvarig. Flyen oppdaget raskt at tjenesten rett og slett ikke var til å stole på.
– For det første er det vanskelig å søke etter riktig tog, sier Bent Flyen.
For å finne ut om toget mellom Drammen og Oslo er forsinket må han søke etter det aktuelle toget fra Tønsberg til Oslo. Dette ønsker NSB nå og forbedre i følge informasjonssjef Preben Colstrup i NSB.
– Det skal bli mulig og kun søke på den aktuelle strekningen man skal reise, sier Colstrup.
Mistet toget
Bent Flyen har flere ganger mistet toget fordi han stolte på den nye tjenesten til NSB.
Det er ikke uvanlig at tog klarer å kjøre inn forsinkelser mellom stasjoner, men ofte blir ikke dette registrert på nettstedet. Derfor kan man risikere at en forsinkelse ikke er reel og om man stoler på tjenesten risikerer man, som Flyen, å komme for sent til toget som likevel er i rute.
Han har også flere eksempler på at forsinkelser ikke blir lagt ut på nettet.
– Det er først og fremst irriterende at NSB lover mer enn de kan holde når de tilbyr denne tjenesten sier Bent Flyen.
Fungerer ikke godt nok
Bent Flyen har flere ganger sendt klager til NSB om den nye tjenesten, men har så langt ikke fått svar.
Til Forbrukerinspektørene sier informasjonssjef, Preben Colstrup i NSB at de forstår frustrasjonen. Han innrømmer at denne tjenesten ikke fungerer godt nok og at informasjonen ofte er tilfeldig.
– Vi jobber med å finne bedre tekniske løsninger som gjør at informasjonen blir mer nøyaktig enn den har vært til nå, sier Colstrup.
– Det burde være en enkel sak for NSB å informere kunden om hvor togene er til en hver tid, dersom de vet det selv da, sier Bent Flyen.
Danskene får det til
Bent Flyen viser til at danskene har fått dette til. Siden midten av 90- tallet har danske tog- kunder kunnet følge toget på nettet.
På nettstedet, Landets puls, kan kundene se om toget er i rute, hvor mange minutter det eventuelt er forsinket og hva forsinkelsen skyldes. Verken Forbrukerstyrelsen i Danmark eller det danske jernbaneverket, Banestyrelsen har mottatt klager på tjenesten.
Her er tilbudet fra NSB: www.nsb.no (Klikk på ”Er toget i rute”)