En gravemaskin-tabbe har ført til at flere tusen passasjerer
på toget.Samtlige tog mellom Drammen og Oslo var innstillt.
Men når kan du kreve at NSB dekker taxituren din?
30 / 60
Hva du har krav på ved togforsinkelser, er regulert i transportvilkårene til NSB.
- Ved mer enn 30 minutters forsinkelse på korte distanser, og over 60 minutters forsinkelse på lange distanser, har passasjerene krav på alternativ transport, opplyser Åge Christoffer Lundeby, informasjonssjef i NSB, til NRK.no.
Som regel blir dette satt opp av NSB fra de berørte stasjonene.
- Hvis du likevel står på en stasjon og ikke har en kundeveileder du kan forholde deg til, og er forsinket i henhold til 30 og 60 minutters kravene, kan du få dekket utgifter til alternativ transport som du tar på egen hånd, legger han til.
Med dette menes for eksempel buss eller taxi.
Dokumenter utgiftene
Må du ta buss eller taxi for å komme deg dit du skulle, kan du kreve pengene tilbake fra NSB.
- Ta en taxi, ta vare på kvitteringen, og send kravet til oss, oppfordrer Lundeby.
Han ønsker at kravene kommer så fort som mulig etter at du har tatt taxi på NSBs regning. Husk å legge ved togbilletten sammen med taxikvitteringen.
Hvis du velger å ikke benytte deg av alternative transportmidler, og venter til toget faktisk kommer, dekker NSB halvparten av billettutgiftene så sant forsinkelsen er større enn de nevnte 30 og 60 minuttene.
- Da får du tilbake halvparten av enkeltbilletten, eller halvparten av den dagens utgifter hvis du har månedskort, opplyser Lundeby.
Les også:
Dekker bilutgifter
Mange pendlere har bilen parkert på eller i nærheten av togstasjonen.
Hvis det viser seg at toget ditt er forsinket mer enn 30 /60 minutter, kan du faktisk sette deg i bilen og bruke den som alternativ transport.
- Hvis du har tilgang på egen bil, kan du sende inn krav på refusjon av bilutgiftene dit du skal, sier NSBs informasjonssjef.
Du kan da få dekket både bompenger og bensinforbruket i forhold til Veivesenets satser.
- Vi er lei oss for at flere tusen passasjerer blir forsinket i dag og gjør vi alt vi kan for å få passasjerene frem, avslutter Åge Christoffer Lundeby.
Les også: