Da Oslo-koret Via Cantus skulle reise til Trondheim en fredag ettermiddag i oktober i fjor, ble flyavgangen innstilt. Kanselleringen skyldtes blant annet sykdom i Avinor.
Norwegian tilbød koret å reise med et fly søndag kveld, men fordi koret skulle holde konsert i Trondheim allerede fredag kveld, var det ikke aktuelt å reise to dager senere. Koret ønsket derfor å få refundert det de hadde betalt for billettene, i overkant av 20.000 kroner.
– Ikke vår skyld
Norwegian ville imidlertid ikke tilbakebetale annet enn skatter og avgifter, og begrunnet det med at flykanselleringen skyldtes forhold som var utenfor deres kontroll.
I FBIs reportasje, som ble sendt 23. november, slo imidlertid Forbrukerombudet klart fast at kundene har krav på å få pengene tilbake hvis flyet ikke går, uansett grunn, og at det er det enkelte flyselskapet som skal refundere pengene.
Koret Via Cantus får likvel refundert billettpengene. Foto: NRK/FBI
Betaler likevel
Norwegian sto likevel på sitt, men noen dager etter at innslaget ble sendt i FBI, mottok Via Cantus-koret brev fra Norwegian.
Her sto det at flyselskapet likevel skulle refundere hele beløpet som koret hadde betalt for billettene.
Rett til erstatning
Nylig har også EU-domstolen fastslått at EU-regler som ble innført allerede i februar i 2005, er gyldige. Og de gjelder også for norske flyselskaper gjennom EØS-samarbeidet.
Disse reglene styrker flypassasjerenes rettigheter på flere områder. Blant annet skal flyselskapene ved kanselleringer gi passasjerene valget mellom få refundert billettpengene eller alternativ transport til bestemmelsesstedet.