– E-handelsdirektivet ble innført i fjor sommer, forteller Agnes Beathe Steen Fosse i bransjeorganisasjonen e-forum.
– Det betyr at det er lovverket i kjøperens land som gjelder ved netthandel i Europa.
1 av 3 opplever feil
Stadig flere nordmenn har oppdaget at det er praktisk å handle både varer og tjenester over internett.
Å handle varer på internett er både praktisk og lettvint. Men mange har dårlige erfaringer.Foto: Visual Media
Over to millioner nordmenn har en eller flere ganger kjøpt en vare eller tjeneste på nettet. Spesielt har kjøp av flybilletter, feriereiser, musikk, film og bøker økt sterkt de siste årene.
Men en europeisk undersøkelse viser at det er feil ved så mye som 1/3 av all netthandel på kontinentet. Det betyr at 1/3 av kundene ikke får det de har bestilt, eller havner i tvist med selgeren.
En som har opplevd akkurat det, er Andreas Nygaard. For noen uker siden bestilte han ny fotoskriver over nettet. Men skriveren hadde en produksjonsfeil; istedenfor flotte feriebilder kommer det bare en skrikende lyd når man slår skriveren på.
– Å få en ny var ikke like enkelt som det hadde vært å bestille den i første omgang, forteller han.
– Jeg vil bare ha en printer som virker.
Nytt lovverk
Vær sikker på at du får med deg Forbrukerrådets tips for netthandel! (Lenke finner du over.)Foto: Visual Media
I fjor sommer trådte den nye e-handelsloven i kraft. Den innebærer at nettstedene over hele Europa må tilfredsstille de samme krevene til markedsføring og salg som et norsk nettsted.
Loven ble innført for å sikre fri bevegelighet for internetthandel mellom landene som har underskrevet EØS-avtalen.
Selskapet som selger varen er pliktet til å opplyse om hva som blir den totale prisen på varen, inkludert frakt, toll og avgifter.
Dersom du er misfornøyd, eller varen ikke virker - da er det norske forbrukerregler som gjelder. Det vil si at du kan kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand, eller retter mangelen.
I tillegg har du alltid full angrerett i 14 dager, også hvis emballasjen er brutt.
Slik klager du
Du har samme rettigheter når du handler fra en europeisk nettbutikk, som om du skulle ha kjøpt varen i en norsk butikk.Foto: Visual Media
Opplever du noe feil med varen du har kjøpt, må du først klage til selskapet du har kjøpt varen fra.
Hjelper ikke dette, kan man da henvende seg til Forbrukerrådet i Norge som kan hjelpe videre til forbrukerrådet i det landet der selskapet hører hjemme.
Løser det seg ikke da heller blir siste løsning å gå rettslig tilverks. En tvist skal løses i det norske rettsapparatet, men om selgeren ikke møter - har du fremdeles et problem.
Og; handler du på nettet utenfor EØS-området er du fortsatt prisgitt selgerlandets regler. I USA vil det for eksempel si at en eventuell tvist må løses i amerikansk rett. Og det er ikke alltid noe alternativ hvis problemet ditt er en bukse til 400 kroner som ikke passer...