Ferske tall fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser en oppgang på 90 prosent i salg av nettbrett i 2013, sammenlignet med året før.
– Det er mange som også kjøper nettbrett til barna. De ønsker at barna skal lære seg å ta i bruk touch-funksjonen, og forholde seg til slik type teknologi, sier Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Foto: ElektronikkbransjenKommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Marte Ottemo, tror grunnen til den eksplosive veksten ligger i at nordmenn er glade i den siste og nyeste teknologien.
– Nettbrettet har blitt noe som hele familien tar i bruk, sier Ottemo til NRK.no, og legger til:
– Selv om det er en overvekt av kjøpere i alderen 30 til 39, er det mange som også kjøper nettbrett til barna. De ønsker at barna skal lære seg å ta i bruk touch-funksjonen, og forholde seg til slik type teknologi.
- Les også:
Bredt utvalg av størrelser
Rundt 950.000 nettbrett ble solgt i Norge i fjor. Til sammenligning kjøpte nordmenn 500.000 nettbrett i 2012. Det gjør denne duppeditten til en av de store vinnerne på det norske elektronikkmarkedet i 2013.
Tallet er bare et estimat, ettersom markedslederen Apple holder salgstallene for seg selv.
Ottemo mener at mange nok også synes nettbrettet er et godt alternativ til PC. Det er både lettere og billigere. Fremover tror hun salget vil fortsette å øke, men i litt mindre grad enn det man så i fjor.
– Å bruke nettbrett gir en mye mer personlig opplevelse, spesielt i forbindelse med TV-titting og de mulighetene som blant annet finnes med Netflix. Vi har nettbrett til ulik bruk, og det er interessant å se at det satses på flere størrelser, sier Ottemo, og viser til Apples iPad mini, og Samsungs nye nettbrett med en skjermstørrelse på over 12 tommer.
- Les også:
Går direkte ut over PC-en
Ifølge administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan A. Røsholm, går salget av nettbrett direkte ut over konsumentmarkedet for PC. I fjor sank salget av PC-er med 16,4 prosent sammenlignet med året før.
En undersøkelse gjort av Norstat for Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at hovedårsaken til at nettbrett foretrekkes fremfor bærbar PC, er at nettbrettet er mer brukervennlig og lettere i vekt.
De som derimot har kjøpt bærbar PC fremfor nettbrett, begrunner sitt valg i første rekke med at PC har flere bruksområder enn nettbrettet.
Marte Ottemo tror fallet i PC-salg kan komme til å bremse opp fremover. En av årsakene til det er hybridmaskiner som kombinerer nettbrettmuligheter med noen av de tradisjonelle PC-fordelene.
– Det blir spennende å følge utviklingen med hybridmaskinene på markedet. Jeg tror de kan være med på å bremse nedgangen i PC-salget. En slik maskin gir deg blant annet mulighet til å ta skjermen av PC-en, og bruke den som nettbrett, sier Ottemo.
Aslak Borgersrud, redaktør i Computerworld, har begrenset tro på nettbrettet.
Foto: Kim Jansson / NRK– Jeg tenker at hybridmaskinene foreløpig bare er et bra konsept. De har ikke tatt av på noen måte, men for de gamle «PC-pusherne» er håpet at hybridmaskinen skal redde dem, sier Aslak Borgersrud, redaktør i Computerworld.no, til NRK.no. Han legger til:
– Jeg er ikke så sikker på det, men man vet jo aldri.
Borgersrud er nok mest kjent fra gruppa Gatas Parlament, men holder i dag foredrag om nye medievaner, i tillegg til redaktørjobben.
- Les også:
Begrenset tro
Borgersrud mener tiden da det var en selvfølge for folk flest å ha en PC i hjemmet, er over.
– Nettbrettet representerer på mange måter et brudd med tanken om at man må skjønne teknologi for å kunne bruke data, sier han.
Den enorme veksten i salg av nettbrett har også noe å gjøre med nordmenns økonomi, ifølge Borgersrud.
– Nordmenn har mye penger om dagen. Internasjonalt er det også en vekst i salg av nettbrett, men det vi ser i Norge er jo helt latterlig, sier han.
Men selv om nettbrettets popularitet eksploderer, er ikke Borgersrud helt overbevist. Personlig har han litt begrenset tro på den populære dingsen.
– Jeg sliter med å se det som den ene, store dingsen og inngangsporten til internett og virkeligheten, sier han, og legger til:
– Det er et mellomprodukt som er gøy å spille spill på, men det er ikke en daglig følgesvenn.
Fire av ti barn bruker nettbrett
Alexander (2) synes selv han er flink med Ipad, noe det er lett å være enig med ham i.
Foto: Maria Elsness / NRKDet er ikke bare voksne som liker nettbrett.
bruker smarttelefoner eller nettbrett, viser en drøyt to år gammel undersøkelse som kartla småbarns medievaner. Det er naturlig å tro at tallet er mye høyere nå. Brettene med det rare i har også inntatt barnehagene,Alexander Bratli (2) har brukt Ipad lenge. Han finner fort frem til sitt favoritt Lego-spill, der han sitter og venter på storesøster i bilen.
– Jeg er flink. Se på det store Lego-spøkelset jeg har bygd da. Kjempebra, synes toåringen selv.
– Men nå vil jeg gå inn å bygge Lego på bordet mitt. Jeg vil bygge et fengsel, tror jeg.
- Les også:
– Det handler om folks behov
Teknologiekspert Eirik Solheim i NRK Beta tror de fleste kjøper nettbrett i tillegg til en vanlig PC.
Foto: Svein Aronsen / NRKTeknologiekspert Eirik Solheim i NRK Beta mener nettbrettets popularitet handler mye om hvilket behov folk har.
– Det folk bruker en PC til er i stor grad kommunikasjon med andre via nett, og det løser man fint med et nettbrett. Jeg tror imidlertid at mange har nettbrett i tillegg til en vanlig PC, men på sikt kan den for mange erstatte PC-en, sier Solheim til NRK.no.
Han mener brett med nett er bra på flere måter. Det er brukervennlig, batteriet varer lenger enn på en PC, og nettbrettet løser de fleste oppgaver, ettersom det nå finnes i kraftigere utgaver. Slik har det ikke alltid vært.
– De aller første nettbrettene var avhengige av en datamaskin for å fungere, sier Solheim.
- Les også: