NRK Meny
Normal

Nektes gratis brillereparasjon

Ødelagte briller som har en produksjonsfeil skal repareres gratis eller erstattes med nye innen fem år. Det fastslo forbrukernes egen domstol for et halvt år siden. Men fortsatt må kundene betale regningen selv. Hvorfor?

Knuste briller
Foto: NRK

- Ikke gi brillekunder mer enn to års reklamasjonstid. Det er instruksen fra Norges Optikerforbund til alle butikker som selger briller. Dermed utfordrer optikerne både norsk lov og et vedtak i Forbrukertvistutvalget, som de er dypt uenige i.

Tone Garaas-Maurdalen, generalsekretær i Norges Optikerforbund.

- To års levetid på briller, mener Tone Garaas-Maurdalen i Optikerforbundet.

Foto: NRK

Optikerforbundet forholder seg til lov om medisinsk utstyr.

– Briller er ikke laget for å vare i mer enn to år. Det er også reklamasjonstiden i de fleste andre land.

- Derfor har jeg bedt optikerne om å holde seg til regelen om to år, sier Tone Garaas-Maurdalen, generalsekretær i Norges Optikerforbund.

Uenighet mellom kunder og bransjer skal løses i Forbrukertvistutvalget , som er som en domstol. Ofte krangler partene om hvor lenge et produkt er ment å vare.

Loven sier at reklamasjonstiden er minst to år. Er den ment å vare vesentlig lenger, har kunden en frist på fem år. Forbrukertvistutvalget fastslo i fjor at reklamasjonstiden for briller skal være fem år.

Nekter fortsatt

Men seks måneder etter at den brillefine nyheten kom, nekter optikerne fortsatt å ta regningen. Kunder med ødelagte briller som er eldre enn to år, må selv betale for reparasjon eller kjøpe nye.

Det hjelper ikke om kunden kan påvise at det er en svakhet med brillene, altså en produksjonsfeil. Specsavers og Synsam, to av de største optikerkjedene, opplyser til Forbrukerinspektørene at de mener det er to års reklamasjon på briller.

Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet.

Direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet ber optikerne følge norsk lov.

Foto: NRK

Forbrukerrådet hevder at det ikke er noen tvil om at brillekunder har krav på fem års reklamasjonsrett.

- Det er et tankekors at en bransje ikke vil følge norsk lov. Betyr det at de ønsker å gi et dårligere produkt til kunder, med en lavere kvalitet? Det er direktøren i Forbrukerrådet, Randi Flesland, som stiller spørsmålet.

Unntakstilstand

Det hersker en slags unntakstilstand i brillemarkedet. Forbrukermyndighetene sier at vi kunder skal kreve fem års reklamasjonsrett, mens bransjen sier at det kan vi ikke.

Men de to partene er faktisk enige om en ting: Nå oppfordres kundene som har fått avslag på reklamasjonsretten til å klage. Dermed blir det omkamp i Forbrukertvistutvalget. Men neste gang stanser det ikke her.

Norges Optikerforbund vil føre en prinsippsak helt til Høyesterett om nødvendig. Målet er at landets øverste domstol kommer fram til at to års reklamasjonstid får holde.

Optikerne trenger ikke å lete lenger. En misfornøyd brillekunde har nå sendt klage til Forbrukermyndighetene.

Er klar for rettssak

Anne Marie Aslaksen

- Denne kampen skal vi vinne, sier brillebruker Anne Marie Aslaksen.

Foto: NRK

Anne Marie Aslaksen måtte betale regningen selv da brillene hennes gikk i stykker etter to og et halvt år. - Jeg ble nektet reklamasjon, sier hun.

- Butikken oppfattet aldri at kunden ønsket reklamasjon, sier markedsdirektør Jannicke Daae Rognstad i Synsam. Likevel oppgir optikerkjeden på sine hjemmesider at ”alle briller hos Synsam selges med to års garanti mot produksjonsfeil regnet fra kjøpsdatoen.”

Aslaksen har samme typer briller som i saken Forbrukertvistutvalget behandlet i oktober i fjor, og mener optikerne må godta at det skal gjelde en fem års frist. Hun er klar for et brilleslag i rettsapparatet.

- Dette gjelder ikke bare meg, men to millioner personer i Norge som bruker briller, understreker Anne Marie Aslaksen.

- Norges Optikerforbund sitter på bakbeina, og der har de tenkt å sitte. Målet er at optikerne blir tvunget til å godta fem års reklamasjonsfrist, sier hun.

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.