Når alt går galt på julebordet

Du bør klage hvis ribba er seig, og du kan få erstatning hvis servitøren søler rødvin på finklærne dine. Men julestemning må du ordne selv. Her er dine rettigheter ved julebordet.

Julebord
Foto: Colourbox

Sjekk vårt Gaveorakel - med masse julegavetips, også gratisgaver!

Når du bestiller bord på et utested, inngår du en bindende avtale med restauranten. Men hva gjør du hvis ingen bord er ledige selv om du har reservert plass?

  • Hvis andre har overtatt "ditt" (jule)bord har du rett til kompensasjon for tapet du blir påført ved dobbeltbookingen. I praksis betyr det som oftest at utestedet skal dekke eventuelle merkostnader du og de andre får hvis dere oppsøker et dyrere sted - innenfor rimelighetens grenser.
  • Til gjengjeld har også du som kunde visse forpliktelser når du bestiller et restaurantbord. Dersom det blir avtalt et avbestillingsgebyr, må du betale hvis dere av en aller annen grunn avlyser hele julebordet.

Er det ikke avtalt noe gebyr, kan restauranten fremme et erstatningskrav for tapte inntekter hvis de ikke greier å fylle opp plassene med andre gjester etter at du avbestilte.

Og danser du på bordet, må du selvsagt regne med å gjøre opp for ødelagt servise og annen elendighet!

Når maten ikke smaker

Det kan i det hele tatt lønne seg å kjenne sin forbrukerkjøpslov når man kaster seg ut i de glade førjulsfestlighetene.

Pinnekjøtt

Hva gjør man hvis julematen ikke faller i smak?

Foto: Wenche Lamo Hadland / NRK
  • Misnøye og klager på maten er den vanligste gjengangeren. Hvis middag og drikke ikke holder såkalt alminnelig standard, eller opplegget på andre måter bryter med det som er avtalt, kan du ha rett til erstatning.
  • Kalde poteter, seigt pinnekjøtt eller utflytende lutefisk tilsier i hvert fall prisavslag eller ny servering. Her er det ingen grunn til å være beskjeden.
  • Og går det så langt at du blir matforgiftet på restauranten, bør du oppsøke lege og skaffe dokumentasjon på skaden du er påført. I slike tilfeller er det også lurt å tipse Mattilsynet.

Du kan kreve at spisestedet erstatter legeregningen og eventuell tapt arbeidsfortjeneste, hvis dette ikke dekkes av det offentlige.

Forbrukerrådet mener det også er naturlig at restauranten tilbyr den forgiftede gjest et plaster på såret i form av en ny og gratis middag. Hvis det frister, da!

Hvis du henger fra deg ytterklær i en betjent garderobe, kan du kreve erstatning hvis klærne blir borte.

Med saus på kjolen

Jon-Andreas Lange, advokat hos Forbrukerrådet.

Advokat Jon-Andreas Lange i Forbrukerrådet.

- Det er Forbrukerkjøpsloven og vanlig kontrakts- og erstatningsrett som fastsetter rettighetene dine ved et julebord ute på byen, forteller advokat Jon-Andreas Lange i Forbrukerrådet.

- Hvis servitøren heller vin eller saus over gjestens nye lekre julekjole, kan hun kreve erstatning fra restauranten. Men da er forutsetningen at kelneren kan klandres for tabben.

Det kan bli bevisproblemer hvis for eksempel servitøren hevder at en av de andre gjestene skubbet ham slik at uhellet var et faktum.

- Det er et ikke helt ukjent fenomen her i landet at noen julebordgjester drikker seg mer enn lett beruset. Har restauranten noe ansvar for hva som da kan skje?

- Problemer og konflikter knyttet til fyll og alkoholmisbruk omfattes i hvert fall ikke av Forbrukerkjøpsloven. Serveringssteder skal ikke skjenke gjester som er overstadig beruset, men klager på dette havner sjelden hos oss i Forbrukerrådet, forteller Lange.

- Er elendig musikk en god klagegrunn, eller bare et tema for kverulanter?

- Helst det siste. Valg av musikk og tilsvarende underholdning står fullt og helt for utestedets regning, bokstavelig talt.

- Men om ytterklærne forsvinner står man kanskje sterkere?

- Ja, hvis du henger fra deg ytterklær i en betjent garderobe, kan du kreve erstatning hvis klærne blir borte. En generell ansvarsfraskrivelse fra restaurant eller garderobevakt holder ikke.

- Men henger du fra deg noe i en ubetjent garderobe stiller du svakere, sier advokat Jon-Andreas Lange. Som selv har gjennomført to julebord så langt denne sesongen, og er såre fornøyd med både garderobeforhold og kokekunst.

  • Les mer om dine rettigheter i Forbrukerkjøpsloven her!

Drosjen som ikke kommer

Taxi
Foto: ScanStock

Drosjen som aldri kommer er også en klassiker i julebordsesongen. Men du har dessverre lite å slå i bordet med hvis du ikke lider noe økonomisk tap.

Skal du for eksempel rekke et fly som du mister fordi den forhåndbestilte taxien kom en halvtime for seint, kan du ha krav på kompensasjon. Å miste starten på et lystig julebordet er noe helt annet.

Drosjenæringen er forsiktig med å gi absolutte garantier for at de kan stille opp til et bestemt tidspunkt. De mener det er for mange usikre faktorer med i bildet.

Drosjens pålitelighet kan påvirkes av vær, føre og trafikkforhold, og noen selskaper tar ikke engang imot forhåndsbestilling i julerushet.

Men uansett hva årsaken er så har du krav på å kansellere en taxibestilling hvis bilen ikke kommer innenfor det tidsrommet som er antydet, ifølge Forbrukerrådet.

Ha et hyggelig og konfliktfritt julebord!

Har du opplevd rare situasjoner på julebordet? Fortell gjerne i kommentarfeltet!

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

TV og radio

Tonnevis av søtsaker går rett i søpla fordi det er billigere å kaste enn å gi bort. Knut Arild Hareide og kona Lisa Maria bestemmer seg for å gjøre noe med dette.
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)