Hopp til innhold

Disse flybillettene har blitt billigere

Det siste året har langdistanseflyvninger blitt billigere, og billigere kan det bli. Tøff konkurranse mellom flyselskapene, gjør at prisene trykkes nedover. Se hvor det kan lønne seg å reise.

Flyplass

Planlegger du en tur til byer som New York, Bangkok og Sydney fremover, kan du sannsynligvis gjøre et kupp.

Foto: Colurbox

Har du ennå ikke hatt ferie, frister det nok med en tur til eksotiske strøk når finværet gir seg i Norge. Da kan du gjøre et kupp, ifølge Norsk Flyprisindeks.

Det er reisesøkemotoren Travelmarket.no som står bak indeksen som viser at avreiser i siste halvdel av august er mellom ni og 16 prosent billigere enn for fire år siden.

Dette gjelder avreise fra Oslo, Bergen og Trondheim til destinasjonene Bangkok, Beijing, Dubai, Johannesburg, Los Angeles, Mexico City, New York, Rio de Janeiro, Sydney og Tokyo.

– Dette er et klassisk eksempel på at tilbud og etterspørsel styrer prisdannelsen på flybilletter. I øyeblikket er det en overkapasitet i markedet i forhold til etterspørselen, skriver administrerende direktør i Travelmarket.no, Ole Stouby, i en pressemelding.

Bakgrunnen for det markante prisfallet er ifølge ham at den sterke konkurransen tvinger flyselskapene til å sette ned prisene.

– De vil heller ta mindre for billettene, enn å risikere å fly med mange tomme seter.

Endring i billettprisene fra 2010 til 2014

Langdistanseflyvning fra:

Uke 34 2014 (gjennomsnitt av laveste pris)

Uke 34 2013 (gjennomsnitt av laveste pris)

Uke 34 2012 (gjennomsnitt av laveste pris)

Uke 34 2011 (gjennomsnitt av laveste pris)

Uke 34 2010 (gjennomsnitt av laveste pris)

Endring i prosent (%) 2010-2014

Oslo

5.308,-

5.631,-

5.751,-

5.834,-

5.856,-

-9

Bergen

5.841,-

6.507,-

6.382,-

6.563,-

6.945,-

-16

Trondheim

6.451,-

7.016,-

6.822,-

6.971,-

7.314,-

-12

TABELL: Prisene gjelder avreiseuke 34, og er gjennomsnittet av de laveste billettprisene til de ti oversjøiske destinasjonene som inngår i Norsk Flyprisindeks. Priser i norske kroner inklusive skatter og avgifter, men eksklusive eventuelle tillegg for bagasje, setevalg, mat om bord og betalingsgebyr.

Vil unngå mellomlanding i hovedstaden

Rolf Forsdahl

Ifølge Rolf Forsdahl må flyselskapene sette prisene så lavt at konkurrentene med lave priser fremstår som dyrere.

Foto: Virke

Ifølge reiselivsdirektør Rolf Forsdahl i Virke er det for tiden økt etterspørsel etter direkteruter til byer som Los Angeles, Bangkok, Dubai og New York fra byer som Bergen og Trondheim.

– Folk i regionene ønsker å unngå å mellomlande i Oslo. Når de ulike flyselskapene registrerer slike trender vil de erfaringsmessig redusere priser til dels ganske mye i en periode, sier Forsdahl til NRK.no, og legger til:

– Dette er for å stimulere markedet, og knytte lojalitetsbånd til kundene.

Langdistanseflyvningene som er med i Norsk Flyprisindeks er blant dem som har hatt en tydelig vekst i nordmenns ferie- og fritidsreisemønster, ifølge Forsdahl.

Kombinasjonen mellom populære destinasjoner, og det at selskapene vil ha fotfeste både i Oslo og andre store byer i Norge, resulterer i at prisene trykkes nedover, ifølge reiselivsdirektøren.

Særlig destinasjoner som Sydney, Bangkok og New York som trekker indekstallene ned. Og det er Norwegian som står for den hittil laveste billettprisen på sensommeren registrert av Norsk Flyprisindeks.

– Til New York er det også Norwegian som legger press på markedet, mens de billige billettene til Sydney skyldes en aggressiv salgskampanje fra Air Berlin i samarbeid med Abu Dhabi-baserte Etihad Airways, skriver Travelmarket.no pressemeldingen.

Usikkert når prisene vil begynne å stige igjen

Ifølge Forsdahl må flyselskapene sette prisene så lavt at konkurrentene med lave priser fremstår som dyrere. Når prisene eventuelt vil stige igjen, mener han er usikkert.

– Dette er avhengig av hva de ulike selskapene tror om markedet. Historisk sett har det norske markedet vært nærmest ustoppelig i vekst. Til tross for perioder med liten vekstrate, er det fremdeles et oppadgående marked. Når sommeren og sensommeren er over vil nok etterspørselen synke, og prisene gå opp, sier Forsdahl, og legger til:

– Men om prisene vil gå opp såpass mye at det oppleves som en stigning er jeg usikker på.

Nå tror han flyselskapene vil holde en lav prisprofil frem mot høsten og vinteren. Men hvis det er slik at rutene forblir ulønnsomme, spår Forsdahl en endring.

– Vanligvis økes fastprisen samtidig som det kjøres ut et tilbud med et begrenset antall seter. Dette opprettholder et bilde av rimelige tilbud.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)