Nå er bensinfyllerne tilbake

17 norske Shell-stasjoner har ansatt folk til å fylle bensinen for deg. - Spennende, mener NAF.

«Kupper'n» fyller bensin

Den tidligere skøyteløperen Knut «Kupper'n» Johannesen åpnet ny bensinstasjon på Bøler i Oslo i 1965. Her fyller han bensin for en kunde, slik betjeningen alltid gjorde den gangen.

Foto: Erik Thorberg / NTB / SCANPIX

I andre europeiske land har bensinpumper med egen betjening slått an blant kundene. I dag innfører Shell et tilsvarende tilbud, 31 år etter at det forsvant i Norge.

På 17 bensinstasjoner rundt i landet kan bilistene nå velge om de vil ha personlig service ved pumpene.

Takker du ja, får du hjelp til å fylle tanken, peile oljen, sjekke spylevæske og vaske rutene. Du bestemmer selv om du vil betale for tjenesten.

- I første omgang blir dette en prøveordning i tre måneder. Hvis det blir en suksess, innfører vi den nye tjenesten på mange av de 450 stasjonene våre, forteller kommunikasjonssjef Lillian Aasheim i AS Norske Shell.

Bensinstasjon med pumpebetjening

Stilen var en annen i forrige århundre. Men tjenesten er den samme når Shell nå innfører betjente pumper.

Foto: A/S Norske Shell

LES OGSÅ:

De fleste betaler

Bakgrunnen er stor suksess med betjente pumper i utlandet.

- Danske Shell innførte dette for kort tid siden, og markedet svarte med tommelen opp. Dette er et tilbud folk vil ha.

- Og i Tyskland har vi nå 1200 stasjoner med individuell service ved pumpene. Der velger de aller fleste kundene å betale for ekstratjenesten, sier Aasheim.

I Norge vil de som takker ja til assistansen, få en kupong som de etter eget valg kan levere fra seg når de betaler.

I så fall plusser Shell 10 kroner på totalsummen. Kundene må fortsatt betale i kassa eller på automat.

- Og så blir det vanskeligere å stikke av fra regningen?

- Det gjør det sikkert, men dette er uansett ikke noe stort problem. Vår erfaring er at de aller fleste av de få som fyller drivstoff uten å betale, ikke gjør det av vond vilje. De glemmer rett og slett å gjøre opp for seg. Men det er ikke derfor vi prøver ut dette tilbudet, forsikrer Aasheim.

- Men pølser må kundene fortsatt kjøpe ved disken?

- Ja, her handler det om bilteknisk hjelp. Pumpebetjeningen er ikke mekanikere, så det er ikke snakk om verkstedtjenester i vanlig forstand. Men de er interessert i bil, og kan forhåpentligvis gi en assistanse som mange bilister takker ja til.

Selvbetjent bensinstasjon

Selvbetjent bensinstasjon.

Foto: Odd Rømteland / NRK

LES OGSÅ:

- Fordel i konkurransen

- Dette er spennende. Vi kommer til å følge eksperimentet med stor interesse. Det tror jeg også Shells konkurrenter vil gjøre, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF.

Hun mener innføringen av det nye tilbudet kunne vært noe bedre timet, ettersom bilister flest er svært opptatt av alle måter å spare penger på når prisene på drivstoff øker rekordraskt.

- Likevel kan dette bli et konkurransefortrinn. Mye tyder på at samfunnet nå er modent for mer individuell service.

- Det er ikke lenger slik at alt skal og må være selvbetjent. Tid er penger, og norske forbrukere blir stadig mer villige til å betale ekstra for tjenester de opplever som nyttige, sier Sagedal.

Pølsebod eller fagmiljø?

NAF har tidligere kritisert at bensinstasjonene framstår mer som pølseboder enn som fagmiljøer med bilen i sentrum.

- Det er positivt hvis den nye tjenesten fører til mer service. Og hvis resultatet blir flere ansatte med bilkunnskap, er det enda bedre. I dag er det et problem når personalet vet mer om boller og brus enn om drivstoff og vindusviskere, mener NAFs talskvinne.

- Mange har bil for å gjøre livet enklere, men vet lite om selve bilholdet. Derfor bør en viss teknisk innsikt være den viktigste kompetansen på bensinstasjonene. Sånn sett er Shell inne på noe spennende.

- Men det forutsetter at disse ansatte har god nok kunnskap om drivstoff, der feilfylling faktisk er et stort problem, sier hun.

Går mot strømmen

Fram til 1980 var betjente pumper et vanlig syn på norske bensinstasjoner. Og etter hvert ble mange stasjoner helt selvbetjente, med Shell som den aller første. Nå prøver selskapet å gå den motsatte veien.

Skifting av lyspærer er ikke en del av det nye tilbudet. - Mange moderne biler er blitt så kompliserte at de må på verksted for å få satt inn ny pære. Så akkurat det kan vi ikke hjelpe til med ved pumpene.

- Å fylle luft i dekkene kan vi bare gjøre enkelte steder, av praktiske årsaker. Men vi svarer gjerne på spørsmål om oljevalg og andre ting som er relatert til stasjonenes vareutvalg, sier Lillian Aasheim hos Shell.

LES OGSÅ:

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)