På helsenorge.no finner du i dag informasjon knyttet til helse; her ligger viktige telefonnumre til legevakt, giftinformasjon og alarmsentraler. Du kan søke på emneord og lese om sykdommer og behandling, og artikler tar for seg aktuelle temaer, som sommersakene: «Sjekk drikkevannet på hytta» og «Reisevaksiner».
Og du finner også relevant stoff for de ulike livsfaser – og på ulike språk.
Les også:
Delta i egen behandling
Men det er nok lenken «selvbetjening» som etter hvert kan komme til å skape mye trafikk på helsemyndighetenes nye portal.
– Vi må gi pasientene verktøy for innsyn og for å delta i sin egen behandling. Vi ønsker at de elektroniske pasientopplysningene skal være tilgjengelige for pasientene selv, sa Anne-Grete Strøm-Erichsen.
– Jeg håper vi kan lansere tjenesten «mine egenandeler» og «mine resepter» på nettsiden i løpet av året eller tidligere. Det er mange spennende muligheter foran oss, sa hun.
I dag kan du finne og bytte fastlege, bestille helsetrygdkort og melde inn bivirkninger på legemidler.
Les også:
Resepter og frikort på nett
I enkelte kommuner kan man også følge med på sine e-resepter på nett, men dette er ikke innført i hele landet ennå.
– Foreløpig har vi bare samlet tjenester som allerede eksisterer på helsenorge.no, men tjenesten som heter «mine egenandeler» kommer allerede i høst, sier divisjonsdirektør i Helsedirektoratet Christine Bergland til NRK.no.
– Her vil du kunne følge med på hvilke egenandeler som registreres og når frikortet kommer, sier Bergland.
Vaksiner for barn er registrert elektronisk fra 1996, og Folkehelseinstituttet jobber med en løsning for at du skal kunne finne oversikten over dine og dine barns vaksiner på helsenorge.no.
Les også:
Timebestilling og innsyn i journal
Det vil i løpet av året også komme en søkemotor der du skal kunne finne frem til helsetjenestene på en enkel måte. Her vil du for eksempel kunne søke opp hva slags fastleger, legevakter og spesialister som finnes i nærheten.
Timebestilling på nett og innsyn i egne pasientjournaler er også på agendaen.
– Dette er det stor interesse for. Timebestilling er en enkel tjeneste, men innsyn i journal er mer krevende, sier Bergland.
– Utfordringene med journalene er blant annet at leger og andre fagfolk må forberedes på at andre skal lese det de skriver. De må skrive annerledes. Pasienter vil dessuten kanskje stille flere spørsmål. Og så må vi ha teknologien. Dette er et stort arbeid og kommer ikke på plass med en gang, men med helsenorge.no har vi kanalen.
Les også:
Chatte med legen?
Ifølge Bergland har det også vært snakk om samtalegrupper mellom pasienter og også elektronisk dialog mellom lege og pasient, men disse tingene er kun på utredningsstadiet.