Hopp til innhold

Muhammeds fødselsdag

Datoen for markerningen Muhammeds fødselsdag varierer fra år til år, og i år blir fødselsdagen feiret torsdag 21. april. Men hvordan feirer muslimer i Norge profetens fødselsdag? Jo, studentene samles. De leser fra Koranen. De leser også andre religiøse tekster, sier Aisha Majid.

Festdag

Alle møtes på Muhammeds fødselsdag. Han levde ca. 570 – 632 e. Kr. Fødselsdagen heter på arabisk ”Maulid al-Nabi”. Muhammed var den siste profeten i Islam, forteller Aisha Majid.

Hun er sivilingeniørstudent ved NTNU i Trondheim og medlem i den muslimske studentforeningen. Hun er 20 gammel og er fra Oslo. Hennes foreldre kom til Norge før hun ble født. Og når hun nevner profetens navn, legger hun til ”Fred være med ham”. For det legger alle troende muslimer til når de snakker om en profet.

Kommende uke markerer mange muslimer Muhammeds fødselsdag. Muhammed er muslimenes største profet og religionens grunnlegger.

Eget bønnerom

I den gamle hovedbygningen ved tidligere Norges tekniske høgskole har de muslimske studentene innredet et bønnerom. Der henger det et bilde av kabaen – en hellig stein i Mekka.

Inne i bønnerommet bærer troende kvinner slør, men utenfor bønnerommet pleier ikke jeg å gå med det, sier hun.

Aisha Majid forteller at Muhammed kom med et budskap til hele menneskeheten. Det var at vi skulle tilbe bare en gud og at Muhammed var hans siste profet. Alle åpenbaringene hans er skrevet i Koranen – muslimenes hellige bok. Der finne vi rettesnoren for hvordan vi skal leve og hvilke handlinger vi skal foreta oss, sier hun.

Prakteksempel

Muhammed var et prakteksempel. Han levde sitt liv som eksempel for oss. Det han gjorde, både bør og må også vi gjøre.

Datoen for markerningen Muhammeds fødselsdag varierer fra år til år, og i år blir fødselsdagen feiret torsdag 21. april.

Men hvordan feirer muslimer i Norge profetens fødselsdag? Jo, studentene samles. De leser fra Koranen. De leser også andre religiøse tekster og viser (de synger ikke).

Ikke guddommelig

Muhammed var ikke guddommelig. Vi tilber ikke ham som gud, det er bara Gud - eller Allah – vi skal tilbe.

Vi mener det var en velsignelse at Muhammed ble sendt til oss. Derfor samles vi for å minnes at han kom til oss.

Selv kan hun mange bønner og vers utenat. Hun bruker dem om dagen og før hun skal legge seg. Vi har ulike bønner og vers som passer til ulike situasjoner. Og på fødselsdagen har vi en spesiell, men lang bønn som vi pleier å be.

Fem ganger om dagen

Selv ber jeg vanligvis fem ganger om dagen. Hvis det av praktiske grunner ikke lar seg gjøre, kan vi ta med en bønn ved neste bønnetid. Og noen ganger kan det hende at vi ber alle fem bønnene før vi legger oss.

Muhammed er en viktig person i mitt liv. Jeg prøver å praktisere min religion så godt jeg kan. Jeg vil følge hans eksempler og tror på det han har gjort. Han har stor betydning i alle muslimers liv, sier Aisha Majid.

Lyd og video

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)