De fleste kjøper oljen på samme sted som de fyller bensin, men som det meste på en bensinstasjon er også olje dyrt! De store oljeselskapene betaler høye summer for å kunne koble de ulike motoroljene sine opp mot prestisjefylte bilmerker og internasjonale billøp. Dette tar de igjen i den prisen du betaler på bensinstasjonen.
For mange bileiere er det viktig at det står på oljekanna at dette oljemerket både anbefales og brukes av Mercedes og Porsche, men de samme oljene selges til helt andre priser i velutstyrte bilrekvisitaforretninger eller utsalg for landbruksprodukter. Riktignok har kanna en annen farge og etikett, men produsent og leverandør er akkurat den samme!
FBIs guide til motorolje:
*Motorolje til bil kan deles i 3 grupper: Helsyntetisk (dyrest), Delsyntetisk og Mineraloljer (billigst).
* Grovt sett: Nye biler (0-5 år) skal ha helsyntetisk olje, eldre biler (5-10år) kan bruke delsyntetisk mens gamle biler (10 år og eldre) kan bruke mineralolje.
*Olje bør generelt skiftes etter ca. 5000 kjørte km, men en nyere bil som bruker helsyntetisk olje og holdes jevnt varm (feks. bil brukt i næring/taxi) kan kjøres opptil 10-15000km mellom hvert skift.
*Peil oljen med jevne mellomrom, - spesielt dersom du har en litt eldre bil som ikke er regelmessig på service. Se til at det alltid er olje opp til MAX-merket på peilepinnen.
*Dersom oljenivået i motoren øker fra en peiling til neste, kan dette bety at kjølevæske eller uforbrent drivstoff er kommet inn i motoren. Dette nedsetter smøreevnen og bør bli gjenstand for kontroll/service.
*Dersom oljenivået synker mellom peilingene betyr det at bilen bruker olje. Det betyr enten lekkasje eller at olje går ut med eksosen. Etterfyll med riktig olje til max-merket på peilepinnen. Verkstedsjekk kan påvise feilen/lekkasjen.
*Gamle biler ”bruker olje” slik at du gjerne må etterfylle mellom skiftene. Mineralolje er da billigst.
*Ikke la etterfylling erstatte oljeskift, - det er likevel ”slagg” i motoren som må ut og dette forsvinner bare når du tapper/skifter olje. Helst gjennom å tappe oljen gjennom bunnpluggen framfor å suge den ut ovenfra.
*Riktig olje og riktige intervaller mellom skiftene er svært viktig for motorens ”trivsel” og levetid, - uansett bilens alder.
*I bilens instruksjonsbok står beskrevet kravene til den oljen bilen din skal ha.
*Du kan fravike beskrevet oljemerke dersom du velger en annen olje med minst samme spesifikasjoner.
*Oljen spesifiseres/beskrives i serviceklasser etter enten API- eller ACEA-systemet. API oppgis som feks. SA, SB, SC, etc. Jo lenger ned i alfabetet bokstav nr. 2 er, jo bedre olje.
*ACEA oppgis som A1, A2, B2, B3, etc. Jo høyere tall bak bokstaven, jo bedre olje.
*Oljens smøreevne er på flasken oppgitt i SAE.
SAE-verdi er beskrevet på flasken med to tall og en bokstav feks.: 0w-40 eller 10w-30. (W = oljens viskositet/flyteevne). Dette betyr at oljens konsistens endrer seg fra det første til det andre tallet ettersom temperaturen på motoren stiger, - og samtidig bevarer smøreevnen.
Jo lavere det første tallet er jo mer tyntflytende er oljen i kald tilstand. Dette letter starten ved lave temperaturer uten at det skal gå utover smøreevnen.