Har sendt inn min Nokia N82 til Telenor Service butikk. Kameraet sluttet gradvis å virke, og til slutt var det helt helt dødt. Har nå ventet cirka fire uker, og tilslutt har jeg fått til svar at telefonen er utsatt for "værskader". Problemet er at den har ikke det. Bare normal bruk som alle andre telefoner jeg har hatt (uten problemer).
Har dere noen tips om hva jeg kan gjøre her? Har jeg noe å stille opp med? Hvilke muligheter har jeg?
Stein Folgerø-Holm
SVAR:
Her bør du be selger om å dokumentere hva som er feil med telefonen, og hva de anser som årsaken til feilen.
En mobiltelefon skal tåle normal bruk innenfor det bruksområdet forbrukere flest benytter telefonen sin – det vil si at den skal tåle kontakt med mindre mengder fuktighet og væske, normale klimavariasjoner og bruk i ulike klimasoner.
Selger må kunne dokumentere at du har brukt telefonen utover denne normale bruken, og at feilen har oppstått på grunn av dette. Dersom ikke verkstedsrapporten kan dokumentere dette, har du en mulighet å nå frem med reklamasjonen din.
For å gå videre med saken bør du klage skriftlig til selger og sette en frist for å komme frem til en løsning. Hvis dette ikke fører frem, kan du sende saken videre til Forbrukerrådet som vil mekle mellom deg og selger.
Dersom dere fortsatt ikke kommer til enighet går saken til Forbrukertvistutvalget, som avgjør saken. Behandlingen i Forbrukertvistutvalget er gratis.
Mer informasjon om rettigheter ved kjøp av mobiltelefon finner du på forbrukerportalen. Der kan du lese om
og omHilsen Thomas Nortvedt, Forbrukerrådet