Matpakker barna spiser

Slik unngår du at matpakka går i søpla eller kommer hjem igjen med "musebitt".

Barn som spiser
Foto: Colour box

Barn som spiser, lærer mer

Barn som spiser sunn mat til frokost og lunsj, holder konsentrasjonen bedre og lærer mer. Kanskje er det verdt å bruke litt ekstra tid på matpakka, hvis det betyr at den blir spist? Det er ikke så fryktelig mye som skal til.

Velger du riktig brød?

Disse matbyttene bør du gjøre

For de minste:

cherrytomater
Foto: frukt.no

Lunsjen blir sunnere og de kjedelige brødskivene ser mer fristende ut, hvis du legger litt fargerik frukt eller grønnsaker ved siden av i matboksen. Dette er en lur metode for de minste barna, som ofte liker å spise ting hver for seg.

Populær fingermat:

  • Cherrytomater
  • Knaskegulrøtter eller gulrot i staver
  • Blomkål i små buketter
  • Druer
  • Agurk i staver
  • Tørket frukt: Dadler, rosiner, aprikoser, svisker
  • Nektarinbiter
  • Eplebiter

For større barn (og voksne):

Fristende matpakker blir sjelden smurt om morgenen. Gjør det kvelden før, og bruk gjerne rester fra middagslagingen. Her er noen forslag:

Kyllingpita

Kylling i pitabrød
Foto: frukt.no

Til ett pitabrød: Stekte kyllingbiter, hakket ananas og rødløk, 1 ss lettrømme blandet med litt karri.

Del pitabrødet i to, rist det lett i brødristeren. Legg i fyllet.

Grov omelettsandwich

Omelett i sandwich
Foto: frukt.no

Til ca. 4 sandwicher: 4 egg og 4 ss vann, salt og pepper, litt hvitløk, 1 tomat, 1/2 squash i skiver, 1/2 paprika, 2 ss vårløk eller purre, 1 dl revet ost eller 2 ss fetaost. Litt olje til steking.

Visp egg, vann, salt, pepper og hvitløk sammen. Fres grønnsakene i litt smør. Hell eggeblandingen over på middels varme. La det stivne noe før du legger på osten. Stek gjerne under lokk. Avkjøl og bruk som pålegg.

Legg en raus omelettbit mellom to skiver godt brød.

Lakserullade

Lakserullade
Foto: frukt.no

Smør lefser eller tortillas med smøreost med urter. Legg på avocado i skiver, alfalfaspirer, finhakket vårløk og røkelaks. Rull sammen og skjær i to på midten. Tips: Legg noen druer og agurkstaver i matboksen.

Vegetarburger

Vegetarburger
Foto: frukt.no

Fyll et grovt rundstykke med squashskiver (stekt og avkjølt), mozarellaost, rødløk i skiver, tomat i skiver, basilikum, salt og pepper og alfalfaspirer.

Fiskeburger

Har du rester av fiskekaker fra middagen? Del et grovt rundstykke og legg en fiskekake mellom, sammen med f.eks. litt agurk og salat.

Lunsjboller (pizzasnurrer)

Glimrende å ha på lur til en dag du ikke har matpakke-energi. Frys ned, så har du en hurtigløsning en dag du trenger det. Lunsjboller (pizzasnurrer)

Se også: Sunn ungdomsmat (KOKEBOK - LAST NED HER)

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)