Forbrukerinspektør Kari Asheim dro til Finland for å undersøke hvilken effekt den tyske
Kari Asheim hos Lidl i Finland. Foto: NRK
lavpriskjeden har hatt for matglade finner.
Lidl åpnet sine 10 første butikker i Finland i slutten av august i fjor. I løpet av fem måneder har matvaregiganten utvidet til 26 butikker spredt over hele landet. Så langt har billigkjeden kapret 1,7 prosent av det finske matvaremarkedet.
Det er først og fremst familier med små barn og husholdninger hvor en eller flere personer er uten arbeid som handler på Lidl i følge markedsdirektør Juha Laurila i ACNielsen. Og det er penger å spare.
Prisforskjell
Inne i butikken er det lagt vekt på det sparsommelige, både på mat og interiør. Foto: NRK
Kari dro på lørdagshandel i en Lidl- butikk og kjøpte; melk, egg, vaskepulver, kjøttdeig, kaffe, kokt skinke, ost, tomater, øl, tannkrem, vaskepulver, sjampo og dopapir. Handleposen kostet til sammen 270 kroner. Deretter handlet Kari nøyaktig det samme hos en av hovedkonkurrentene, S- Marked. Der måtte hun ut med 320 kroner, 50 kroner mer enn hos billigkjeden Lidl.
Begrenset vareutvalg
Vareutvalget i Lidl- butikkene er begrenset. Maks 1000 forskjellige varetyper og lite ferskvare. Oppimot 90 prosent av varene er Lidls egne merker og mye er produsert i Tyskland.
I Finland har matprisene sunket med 3 prosent der Lidl har åpnet butikker, i hovedsak nær byene. Også i Norge kan Lidl føre til større prisforskjeller på mat mellom by og land.