Matkjedene lover mer sau i butikkene etter NRK-avsløring

Vil overbevise kundene om at sauer er ålreite dyr – og ålreit mat.

Frossen sau i gjennomsiktig plast

UPOPULÆRT: Tusenvis av sauer ligger på fryselager fordi butikkene sliter med å selge dem til norske forbrukere.

Foto: Patrick da Silva Sæther / NRK

Som NRK fortalte i går ligger tonnevis av norsk sau stuet bort på fryselagere fordi etterspørselen er lav.

Matkjedene innrømmet at de har vært for dårlige til å få folk til å velge sauekjøtt.

Rema: Flere produkter kommer

– Det har dessverre vært lav etterspørsel etter sau hos våre kunder, og vi har ikke vært flinke nok til å tilby det, sier Trond Morten Helgesen i Rema 1000.

Ferskt sauekjøtt som kunne stått på norske middagsbord, skal blant annet ende opp som minkfôr.

– Det er meningsløst at så mye godt kjøtt går til dyrefôr som i dag, så her skal vi ta grep, lover Helgesen.

Rema 1000 har utvidet salgssesongen for enkelte varer av sau. De planlegger også å ta inn nye produkter.

– Det er opp til oss i dagligvarebransjen å tilby gode saueprodukter, og fortelle kundene hvor gode de er, sier han.

– Dårlig rykte

Per Løberg Eriksen i Coop sier butikkene deres har sauekjøtt i hyllene hele året. Om etterspørselen øker vil det også komme mer sau i butikken.

– Dessverre hjelper det ikke å ha fantastiske produkter i hyllene dersom ikke kundene plukker det med seg.

Gry og Kristofer Hivju får i oppdrag av kokken Christer å få sauen tilbake på norske middagsbord. I dag spiser vi nesten ikke voksen sau i Norge lenger - vi vil bare ha lammekjøtt.

MATSJOKKET: Gry og Kristofer Hivju får i oppdrag av kokken Christer å få sauen tilbake på norske middagsbord.

Eriksen er klar på at også butikken har et ansvar her.

– Sau har rett og slett et dårlig rykte blant forbrukerne, og dette er noe vi må jobbe med å snu.

Coop har klart å øke salget av fryst fårikålkjøtt med 36 prosent så langt i år. Ferskt sauekjøtt er det vanskeligere å få solgt.

– Tross en negativ utvikling, beholder vi produktet i butikk i håp om å selge mer, sier Eriksen.

Fortsatt mye på lager

Norgesgruppen sier de også ønsker å selge sau, men hevder de sliter med salget.

– Vi jobber i disse dager med å få inn få inn fårefrikasse, og Nortura har tenkt å selge inn dette på kampanje til kjedene. Det blir spennende å se om de slår an. Erfaringsmessig ser vi at bearbeidede produkter selger best, så sånn sett er det håp for frikasseen, sier Kine Søyland i Norgesgruppen.

Nortura skriver i en pressemelding at de for øyeblikket har flere saueprodukter i butikkene. De fleste er bearbeide produkter, men de har også lansert filet av sau.

Kjøttprodusenten har fortsatt 30.000 kilo med sauekjøtt på lager. Det ender i verste fall som dyrefôr eller sement dersom de ikke får solgt det.

Landbruks- og matminister Olaug Bollestad har i dag invitert dagligvarekjedene til et møte for å høre om hvordan de vil bidra til å øke salg og etterspørsel av sauekjøtt.

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)