Foto Silje Østmoe
Det viser nye tall fra leseundersøkelsen ALL (Adult literacy and Life skills), som er en kartlegging av voksnes lese- og mestringskompetanse.
Det betyr at i et skriftbasert samfunn som vårt, vil det være mye informasjon enkelte ikke får med seg. For de med svake lese- og skriveferdigheter vil det for eksempel være vanskelig å forstå bruksanvisninger, bussrutetabeller og medisinetiketter.
Egil Gabrielsen, førsteamanuensis ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning ved UiS.
- Den norske voksenbefolkningen er veldig flink til å lese og regne, men så er det en ganske stor andel som har problemer på dette området. Da er vi er spesielt opptatt av de som er på ulike trygdeordninger. Der er det en veldig høy andel som har svake lese-, skrive- og regneferdigheter.
Det sier Egil Gabrielsen, førsteamanuensis ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning ved Universitet i Stavanger (UiS). Han er prosjektleder for undersøkelsen.
Rapporten er gjort av Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking ved UiS, på oppdrag fra Utdannings- og forskningsdepartementet.
Ulike årsaker
Forskerne er bekymret for at lese- og skrivevansker kan være en medvirkende årsak til at folk faller ut av arbeidslivet og kommer inn i en stønadsavhengighet.
- Det er viktig å understreke at det er ulike årsaker til at man kommer i en stønadssituasjon. Men når sammenfallet er så høyt som her, må vi se på om svak lese- og skrivekompetanse kan være noe av forklaringen på at folk kommer i uføretrygd, og at det kommer som toppbelastning for somatisk eller psykisk sykdom, sier Gabrielsen.
Til sammen er 316 000 mennesker på uføretrygd her i landet. Tallene fra ALL kan bety at mer enn 200 000 av disse sliter med å mestre lesekravene i dagens samfunn.
Det er nesten tre ganger så mange som i befolkningen for øvrig.
- Det bekymringsfulle er at vi lever i et samfunn som blir stadig mer krevende når det gjelder basiskompetanse som lesing, skriving og regning. I et samfunn hvor størstedelen av befolkningen har gode ferdigheter så vil det være majoriteten man tilpasser seg, deres normer regnes som selvfølgelige og de som ikke mestrer kravene får problemer med å tilpasse seg, sier Gabrielsen.
- Jeg synes at det er en fallitterklæring fra det norske samfunnet. Når vi ser hva det fører til av personlige lidelser, så har vi ikke råd til å prioritere på den måten, sier Marianne Grønner i Dysleksiforbundet.
Fanges ikke opp
Gruppen med lese- og skrivesvake fanges i liten grad opp som voksne.
Under halvparten av kommunene her i landet tilbyr grunnskoleopplæring for voksne, selv om lov om opplæring gir voksne rett til tilrettelagt og tilpasset opplæring.
Det viser en undersøkelse gjort av Vox, det nasjonale senteret for læring i arbeidslivet.
Undersøkelsen viser også at tilbudet til lese- og skrivesvake er svært tilfeldig rundt i landet, både på videregående- og grunnskolenivå.
- Jeg synes at det er en fallitterklæring fra det norske samfunnet. Når vi ser hva det fører til av personlige lidelser, så har vi ikke råd til å prioritere på den måten, sier Marianne Grønner i Dysleksiforbundet.
Lese og skrivevansker kan ha flere årsaker. For noen skyldes det dysleksi, mens andre har fått for lite og dårlig opplæring i skolen. Og for mange er begge deler tilfelle. Konsekvensene for den enkelte kan bli store i dagens samfunn.
Les mer: