Foto Kjell Herning
Pågangen av innringere til Hjelpetelefonen tyder på at temaet var viktig og at det berørte mange.
— Det er svært viktig at de som bruker slike medisiner får god informasjon og oppfølging. Vi er glade for at PULS presiserte at man ikke måtte kutte ut medisinene uten å ha konferert med legen sin eller annen behandler, sier sier daglig leder for Hjelpetelefonen, Mette Kammen, til Mental Helse.
Noen innringere delte sine erfaringer om bruken av Seroxat og forsøk på å ta sitt eget liv. Andre snakket om forskjellige angstreaksjoner og om følelsen av å miste bakkekontakten – noe de mente var bivirkninger av medisinen.
— En del av våre innringere klager over manglende kommunikasjon og forståelse i møte med behandlingsapparatet. Det er svært viktig at de som bruker slike medisiner får god informasjon og oppfølging, sier Kammen.
Andre ble provosert
Selv om mange ringte for å dele sine egne uheldige personlige erfaringer, var det i tillegg en del som lot seg provosere av det de oppfattet som negativ vinkling i programmet – personer som har hatt gode erfaringer med Seroxat, og som ikke har opplevd noen bivirkninger.
— Og hos de som bruker medisiner skaper slike programmer en del ekstra bekymringer for mulige bivirkninger, sier Kammen.
På mandag 7. mars skal Puls se mer på hvordan Seroxat ble et av Norges mest solgte reseptbelagte medisiner.