Mange tar kontakt med Forbrukerombudet fordi de føler seg lurt av selskaper som sender ut tekstmeldinger.
SMS'ene er ofte dyre, og det er mottakeren som må betale.
– Det vanligste er at folk har deltatt i en konkurranse. Men så viser det seg at de er blitt abonnenter av en tjeneste som koster 40-50 kroner i uka, sier forbrukerombud Gry Nergård til NRK.
Moderne bestemor
Inger-Marie Gille Larsen er én av dem som har opplevd å få en overraskende høy telefonregning på grunn av uønskede SMS'er.
Hun er en supermoderne bestemor på 78 år som har dilla på Iphone.
Hun sender ofte meldinger til barnebarna, laster ned musikk på iTunes og er både på Skype og Facebook.
- LES OGSÅ:
Fikk kjemperegning
Larsen ringer ikke mye. Det blir mest meldinger og litt surfing på nettet.
Vanligvis får hun en telefonregning på 79 kroner i måneden. Men i februar måtte hun ut med over 1000 kroner. Alt var rådyre SMS'er hun ikke aner hvorfor hun har fått har tikkende inn på mobilen.
– Jeg har ikke bestilt eller akseptert noe. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor jeg har fått en så stor regning, sier hun til NRK.
Kryssord og sudoku
Et firma som mange forbrukere har klaget på, er Kontura AS. Firmaet står blant annet bak kryssordet og sudokuen i Dagbladet og Se og hør.
Med liten skrift står det at du melder deg på et abonnement til 45 kroner i uka hvis du sender inn svar.
– Vi ser at veldig mange eldre har problemer med dette. Det kan ha sammenheng med at tjenestene blir markedsført som sudoku og kryssord. Problemet er at vilkårene står med veldig liten skrift, sier Nergård.
- LES OGSÅ:
Uenighet om regelverk
Kontura AS ville ikke stille til intervju i denne reportasjen.
Firmaet skriver i en e-post at de beklager dersom enkelte brukere føler seg lurt, men minner om brukernes plikt til å lese vilkårene.
Firmaet er uenig med Forbrukerombudet om tolkningen av regelverket, men vil nå ta en ny gjennomgang av sin egen praksis.
De mener ulik tolkning av retningslinjene stiller Kontura og andre innholdsleverandører i en vanskelig situasjon.
Vil vurdere endring
Kontura vil ta stilling til om de skal endre annonsenes utforming etter firmaet har fått vurdert Forbrukerombudets syn på denne problemstillingen.
Forbrukerombudet synes praksisen er håpløs.
– Her opplever vi at veldig mange blir lurt inn i noe de ikke vil. Hvis du ikke har fått god nok beskjed, er du utsatt for negativt salg. Og det er man egentlig ikke forpliktet til å betale, sier ombudet.
Telefonselskapene tjener fett
Inger-Marie Larsen har ikke svart på sudoku. Det er fortsatt et mysterium hva hun har klikket seg inn på som har gjort at innboksen hennes har fylt seg opp med uønskede SMS'er.
Larsen er kritisk til at telefonselskapene tjener opptil 30 prosent av det hun måtte betale for meldingene hun ikke ønsket.
– Vi vil ikke tjene penger på useriøse aktører, og dem er det ikke mange av. Av de klagene som kommer inn, er det ytterst få som handler om regelbrudd, sier kommunikasjonsdirektør Øyvind Vederhus i NetCom til NRK.
– Og da har vi sanksjoner i form av bøter, å ikke utbetale beløp de fakturerer oss for, og i verste fall utestengelse, legger han til.
- LES OGSÅ:
Stoppet meldingene
Etter råd fra Netcom, sendte Inger-Marie Gille Larsen STOPP til numrene hun fikk meldinger fra.
Kodeordet fikk en slutt på alle de uøskede SMS'er. Nå er hun enda mer forsiktig med hva hun klikker seg inn på.
Men iPhon'en er fortsatt er kjærkomment hjelpemiddel i hverdagen.
- LES OGSÅ: