Nå blir det lettere å sammenligne priser på nett

Fra 1. januar blir det lettere å sammenligne priser på tjenesteytelser. En ny regel pålegger alle næringsdrivende å ha en oppdatert prisliste på nettsiden sin.

Nettbank

Alle banker og andre tjenesteytere skal nå opplyse om priser på sine nettsider.

Foto: Aleksander Andersen / NTB scanpix

Inga Marte Thorkildsen

Forbrukerminister Inga Marte Thorkildsen sier det blir enklere for forbrukerne å sammenligne priser.

Fra og med nyttår blir det enklere å finne og sammenligne priser på tjenester fra banker, kraftverk, begravelsesbyråer og andre tjenesteytere.

I forskriften om prisopplysninger for varer og tjenester, vil det fra 1. januar bli pålagt næringsdrivende å ha en oppdatert prisliste på sine nettsider. Dette kommer forbrukerne til gode, som kjappere og enklere kan sammenligne priser.

Prisene skal være oppdatere med varens salgspris og enhetspris, og må være lett tilgjengelig i nærheten av varen.

– Vi ønsker å gjøre det enklere for forbrukerne å sammenligne priser på ulike tjenester. Dette vil også bedre konkurransen i markedet. Når prisene er tilgjengelige på nett, vil det være lettere å velge blant tilbud på tjenester som kan utgjøre en stor utgift for mange, eksempelvis tannlege- og begravelsestjenester, sier forbrukerminister Inga Marte Thorkildsen.

Den nye forskriften er først og fremst en forenkling og modernisering av dagens seks forskrifter for varer, tjenester, gravferdstjenester, tannlegetjenester, elektrisk kraft og overnattings- og serveringssteder. Ved å samle disse i én forskrift vil regelverket bli enklere og mer oversiktlig.

Prisliste på hjemmesiden

I dag må tjenesteytere oppgi prisinformasjon enten ved prisoppslag eller prisliste i forretningslokalet. Nå blir det altså krav om denne informasjonen også skal ligge på nettsidene.

– Svært mange forbrukere bruker hjemmesidene til å orientere seg om tjenester og priser, og det er derfor naturlig og riktig å innføre en plikt til å ha prislisten der. For eksempel må nå banker og eiendomsmeglere legge ut prislisten på hjemmesiden sin, sier forbrukerombud Gry Nergård på Forbrukerombudets nettsider.

Nettbaserte prisportaler


En annen viktig endring er at prisopplysninger for banktjenester nå skal registreres i Finansportalen.no, som samler og sammenligner priser om finansielle tjenester til forbrukere.

I dag er det frivillig for banker å oppgi prisene sine, men dette blir nå påkrevd. I tillegg skal prisopplysninger for tannhelsetjenester registreres i en elektronisk tannhelseportal som er på trappene.

Les den nye forskriften her.

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)