Telenor krever at kunder må ha et vanlig fasttelefon- eller ISDN-abonnement for å kunne få konstant og raskere internettoppkobling via ADSL.
Heikki Slåttvik ville bestille ADSL, samtidig som han ønsket å kutte ISDN-abonnementet sitt til fordel for mobil. Hos Telenor fikk han vite at han måtte ha et fastabonnement, og ville han endre ISDN-abonnementet sitt til et billigere et, ville dette koste ham 900 kroner.
- Det er å påtvinge noen mer enn man behøver. Det er en uting, sier Slåttvik.
Lover endring
I Telenor lover de å skille ADSL fra andre telefontjenester over nyttår.
- Da vi introduserte ADSL, var det teknologisk nødvendig å koble det til fasttelefon. Siden da har utviklingen gått videre, sier informasjonssjef Atle Lessum i Telenor Plus.
Forbrukerombudet har satt spørsmålstegn ved koblingen ADSL og tegning av telefon- eller ISDN-abonnement. Der er ingen teknisk forklaring som sier at du må ha den ene tjenesten for å kunne bruke den andre, derfor mener de at det kan være lovstridig.
Måtte oppgradere kabel-pakke
Også internett via kabel krever kjøp av et produkt folk ikke nødvendigvis vil ha.
Familien Nilsen/Robertsen i Tromsø ønsket å få internett over kabel til en fast månedsavgift for å få bedre kontroll over internettutgiftene. Da måtte de kjøpe en oppgradert kabel-tv-pakke med 18 kanaler de ikke hadde behov for.
I dag har nemlig Telenor ingen måte å filtrere signalene annerledes på. Og de ønsker heller ikke å satse på dette.
- Jeg synes det er urimelig og irriterende. Vi blir påtvunget et produkt vi ikke er ute etter å kjøpe, sier Torill Nilsen til Forbrukerinspektørene.
Tvilsomme koblinger
Nå ønsker Forbrukerombudet å vurdere om slike koblinger mellom to produkter er lovstridige.
I et brev fra Forbrukerombudet står det at ”Tilbud om teletjenester eller produkter på vilkår av at det samtidig blir inngått avtale om kjøp av en annen teletjeneste eller produkt, reiser spørsmål etter markedsføringsloven § 9a, som setter forbud mot bruk av urimelige avtalevilkår overfor forbrukere.”
I første omgang avventer Forbrukerombudet forklaring fra Telenor og andre teleoperatører. Forbrukerinspektørene vil følge saken.