I 2010 bestemte økonomiekspert Hallgeir Kvadsheim seg for å gjøre et eksperiment. Han byttet alle forsikringene sine til If og ville finne ut hva som skjedde med forsikringspremien hvis han var en lojal kunde, og ikke reforhandlet avtalene sine.
– Jeg skulle ikke si noe om at jeg var økonom. Jeg ville bare se hvor langt de kunne gå, hvor mye de kunne lure meg som kunde, forteller han.
– De er ganske frekke
Kvadsheim har målt prisøkningen på sine vanligste forsikringer, reise, bil, bolig og innbo fra 2010 og frem til i år. Han ble sjokkert da han fant ut hvor mye forsikringspremien har økt. I dag er den over tretti prosent høyere enn da han ble If-kunde i 2010.
– I perioden har bilbonusen min gått opp og jeg har fått totalkunderabatt på grunn av nye forsikringer. På tross av dette har altså prisen på mine forsikringer økt med mer enn tretti prosent. Det er altfor mye, sier Kvadsheim.
Den generelle prisøkningen i samfunnet siden 2010 ligger i underkant av ti prosent, mens Kvadsheims premier altså har økt mye mer.
– Det blir altfor dyrt. Jeg har betalt mye for dette og jeg føler jeg har blitt snytt. De er ganske frekke når de lar regningene gå til faste etablerte kunder for å kunne gi gode tilbud til de som er mer på hugget. Det burde ikke være sånn, sier han.
Kvadsheim mener de lojale kundene betaler for mye for at forsikringsselskapene skal kunne gi gode tilbud til de forbrukerne som er flinke til å reforhandle avtalene sine.
Tar selvkritikk
Kvadsheim mener det ikke bare er han som opplever en slik økning på forsikringspremien sin.
– Det er nok ikke bare meg dette gjelder. Nå kommer jeg til å se hva andre konkurrenter kan tilby meg, og så skifter jeg hvis jeg får et godt tilbud, for nå er jeg lei, sier han.
Informasjonsdirektør i If Forsikring, Jon Berge, tar selvkritikk for måten Hallgeir er blitt behandlet på.
– Han fikk veldig stor premierabatt da han forsikret bilen sin i 2010, og vi informerte ham ikke godt nok om at den kom til å stige kraftig etter et år eller to. Dette var vanlig praksis i de fleste selskapene på den tiden, og det er forståelig at mange oppfattet dette som et lokketilbud. Bilforsikringen er hovedgrunnen til at Hallgeir Kvadsheim har kommet så dårlig ut. De andre forsikringene hans har hatt en mer «normal utvikling», mener Berge.