Forbrukerombudet melder i dag at de har nå har gjennomført en aksjon for å avdekke ulovlig markedsføring av kreditt.
Her ble det klart at kreditt markedsføres i stor skala, og at mye av markedsføringen mangler lovpålagte opplysninger om hva kreditten koster deg.
«Kjøp nå og betal senere» er sikkert en frase du har hørt. Ifølge pressemeldingen fra Forbrukerombudet møter forbrukere i dag tilbud om kreditt og budskap om å betale senere på svært mange arenaer.
LES OGSÅ: En av fire nordmenn har ikke penger til uforutsatte utgifter
Lokkes til kjappe lån
Du skal vite hva det koster deg å handle på kreditt. Kravene om til hvilke opplysninger som skal med i markedsføringen er strenge. Blant annet skal det gis et eksempel på hva et lån vil koste, angitt både i prosent og i kroner.
– Å ta opp lån er en viktig beslutning som kan få store konsekvenser for forbrukerens økonomi. Forbrukerne skal ikke gjennom markedsføringen lokkes til å treffe kjappe og uoverveide beslutninger om låneopptak, sier forbrukerombud Gry Nergård i meldingen på ombudets nettsider.
De siste årene har ombudet hatt jevnlige kontroller for å avdekke ulovlig markedsføring av kreditt.
Nylig kontrollerte de markedsføringen i nettaviser, på Facebook, på Google og andre nettsider. Ombudet var i tillegg på besøk hos flere møbel- og brune- og hvitevareforretninger.
LES OGSÅ: Jobber med ”Luksusfellen” hver eneste dag
– Urimelig og ulovlig
Kontrollen avdekket flere lovbrudd:
- En del av markedsføringen inneholdt ikke lovpålagte prisopplysninger.
- I tillegg ble det funnet mye markedsføring med bruk av utsagn som «Lån på 5 minutter» og «Lån penger på dagen».
Å spille på forbrukerens impulsivitet i markedsføringen av forbrukslån, for eksempel ved å fokusere på at man vil få pengene raskt inn på konto, er slik Forbrukerombudet vurderer det i sin melding både urimelig og ulovlig.
Danske aktører
Av pressemeldingen fremgår det også at samtlige av aktørene som markedsførte «raske penger» har tilholdssted i Danmark, og ingen av aktørene tilbyr selv kreditt.
Dette dreier seg om markedsføring fra private aktører på vegne av kredittytere, såkalt affiliate-markedsføring.
– Vi har over flere år hatt problemer med danske aktører som oppretter egne nettsider for å markedsføre kreditt, uten å kjenne til det norske regelverket. I etterkant av aksjonen har vi sendt brev til flere aktører i Danmark, og bedt dem innrette sin markedsføring i tråd med regelverket, sier forbrukerombud Gry Nergård.
LES OGSÅ: Tok opp 800 000 kroner i forbrukslån
Videre ble kredittmarkedsføringen i åtte brune- og hvitevare-, samt møbelforretninger i Oslo og Trondheim kontrollert. Alle forretningene hadde markedsføring av kreditt i lokalene sine, men kun to av disse hadde ulovlig markedsføring som de fikk pålegg av Forbrukerombudet om å endre.