Lite søvn ødelegger barns hverdag

Mange sliter med å komme inn i rutiner etter ferien og lar barna være oppe altfor lenge. Det kan ødelegge for barna i skole og barnehage.

Trøtt barn

En niåring kan fortsatt ha behov for å legge seg i åttetiden på kvelden. Altfor mange norske barn legges for sent, ifølge søvnterapeut.

Foto: Colourbox

Sovekarin

Søvnterapeut Karin Naphaug får mange henvendelser etter ferien, fra foreldre som sliter med å få barna til å legge seg. - Ro helt ned, sier hun. Barna trenger ro og forutsigbarhet for å få sove, og rutinene bør innarbeides fra de er små.

Foto: sovekarin.no
– Jeg får masse henvendelser nå etter ferien. Barna er vant til å legge seg litt senere, og det er vanskelig å få dem til å legge seg tidlig igjen, sier søvnterapeut Karin Naphaug, også kjent som «Sovekarin».

– Mange foreldre holder dessuten barna våkne fordi de synes det blir for lite samvær i en travel hverdag. Da er det de voksnes behov man tar hensyn til, ikke barnas, sier hun.

Les også: Tusenvis av barn får sovemedisin

Trøtte og ukonsentrerte

For lite søvn over tid kan ødelegge barnets appetitt og humør. Det kommer i veien for samspillet med andre barn og går også utover konsentrasjon og læreevne, ifølge Foreldre og barn.

– Lærerne sier det også: Barna er trøtte og ukonsentrerte fordi de legger seg for sent, og det gjelder særlig etter ferier og helger, sier Naphaug.

– Barna skal være såpass uthvilte at de lett faller til ro når de legges – og våkner av seg selv tidlig om morgenen.

Les også: Nok søvn gir flinke skolebarn

Halvparten legger seg for sent

Nesten halvparten av alle norske barn legger seg for sent, med det resultat at de konstant er på underskudd, ifølge en undersøkelse analysebyrået Visendi gjorde på oppdrag fra Klikk.no i 2009.

– Det er naturligvis individuelle forskjeller også blant barn, men gode søvnvaner må innøves fra barna er små. Barn under tre år bør legge seg før klokken 19, sier Karin Naphaug.

– Våkner de grytidlig, bør man stå opp, så de blir trøtte igjen til kvelden - ikke falle for fristelsen å sove igjen fra seks til åtte på morgenen, for eksempel.

Se faktaboks til høyre for veiledende leggetider for barn i ulike aldre.

Les også: Når barn ikke vil sove

Virker våkne og pigge

For lite søvn fører til at barna blir overtrøtte – noe som igjen gjør at de blir vanskelige å få til å sovne om kvelden. For foreldrene kan det kanskje virke som om barna er utrøtte, mens sannheten kan være at de er så trøtte at de ikke finner roen.

– Overtrøtte barn har problemer med å sovne om kvelden og å komme inn i den viktige, dype søvnen, sier søvnterapeuten.

– Dersom barna våkner mange ganger før midnatt, får de antakeligvis ikke nok søvn, sier hun.

Les også: "Duppeditter" stjeler søvn

– Ro helt ned!

Ro og forutsigbarhet er alfa omega. Barna trenger ikke masse aktiviteter på ettermiddagen og kvelden, særlig ikke under oppstart i skole og barnehage.

– Jeg pleier å si: «Ro helt ned!» til foreldrene som ikke får barna til å sove. Ikke ha for mange planer og ikke la dem sitte oppe med TV eller data, sier Karin Naphaug.

–Vi voksne får heller ikke sove hvis vi kommer rett fra trening eller skravling med venner. Da suser det i hodet når vi legger oss, og sånn er det for barna også. De må ha en rolig stund før leggetid, uten masse stimuli.

Naphaug minner om at både voksne og barn vil trenge mer og mer søvn utover høsten etter hvert som det blir mørkere.

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)