Hopp til innhold

Lite sol og lite fisk? Slik får du nok D-vitamin

Om vinterhalvåret risikerer vi å få for lite av det mye omtalte vitaminet.

Fiske i Nord-Norge

Når sola gjemmer seg om vinteren kan fisk på middagsbordet være en god erstatter.

Foto: Håkon Jacobsen / NRK

Med dårlig appetitt for fet fisk og en årstid med lite sol, er ikke de naturlige hovedkildene til D-vitamin spesielt godt stilt for nordmenn.

– Et generelt problem i Norge er at inntaket av fisk er lavere enn forventet og at vi er lite eksponert for sola i vinterhalvåret. Personer som er mørkere i huden vil også trenge mer sol for å produsere nok D-vitamin, sier forsker Tricia L. Larose ved NTNU.

Larose har forsket på D-vitaminmangel blant nordmenn og om vitaminet har en kobling til lungefunksjonen.

Det er delte meninger om hvor lite D-vitamin som er for lite og hvor mye er for mye. Et av de nivåene flere opererer med tilsvarer at hver tredje nordmann får for lite i vinterperioden.

– Paradoksalt at fisk blir dyrere

Helsedirektoratet anbefaler en dose på om lag 10 mikrogram daglig. Sjekk matvaretabellen for å se hvor mye D-vitamin som er naturlig eller tilsatt i maten.

  • Tran: En liten spiseskje med tran i løs form eller tre-fire kapsler
  • Laks: Rundt 100-130 gram laks gir 10 mikrogram D-vitamin
  • Egg: Spiser du fire kokte egg vil det dekke rundt halve behovet.
  • Lettmelk med tilsatt D-vitamin: En liter gir 4 mikrogram.
Omega-3

Tran er en god kilde til D-vitamin.

Foto: ColurBox
Dr. Tricia L. Larose

Dr. Tricia L. Larose jobber på instituttet for samfunnsmedisin på NTNU.

Foto: NTNU

– Det er interessant at nordmenn antar de spiser mye fisk eller tar mye tran, men i vår studie svarte bare 18 prosent av 17.528 personer i Nord-Trøndelag ja på spørsmålet om de daglig tok tran, sier Larose.

Hun mener det er paradoksalt at prisene på fisk går opp.

– Prisene på fisk stiger mens kjøtt og sukker blir billigere. Vi går glipp av de mulighetene som kunne økt inntaket av D-vitamin.

Hva bør du gjøre?

D-vitamin holder skjelettet vårt i god stand og mange mener den har en langt viktigere rolle for helsa, men forskningen så langt har ikke gitt gode nok svar. Derfor spriker det i hva slags anbefalinger som gjelder.

En blodprøve hos fastlegen vil gi deg et svar på om du ligger i faresonen eller i gråsonen.

– De aller fleste har tilstrekkelig D-vitaminstatus, men for det fåtallet som har for lavt, vil det være av betydning å gi tilskudd, sier professor Rolf Jorde ved universitetet i Tromsø.

Han har også forsket på det omdiskuterte D-vitaminet.

– Utfordringen i dag er å si hvor mye D-vitamin som er tilstrekkelig for en god helse og når du ikke trenger å ta tilskudd. En spiseskje tran hver dag vil hindre at nivået blir veldig lavt. Da unngår man å være i faresonen, sier Jorde.

– Å spise mer fisk er flott. Å ta tran eller tilskudd er bra, men hvis man går på andre medisiner bør man først snakke med fastlegen, sier Tricia L. Larose.