Lite sol og lite fisk? Slik får du nok D-vitamin

Om vinterhalvåret risikerer vi å få for lite av det mye omtalte vitaminet.

Fiske i Nord-Norge

Når sola gjemmer seg om vinteren kan fisk på middagsbordet være en god erstatter.

Foto: Håkon Jacobsen / NRK

Med dårlig appetitt for fet fisk og en årstid med lite sol, er ikke de naturlige hovedkildene til D-vitamin spesielt godt stilt for nordmenn.

– Et generelt problem i Norge er at inntaket av fisk er lavere enn forventet og at vi er lite eksponert for sola i vinterhalvåret. Personer som er mørkere i huden vil også trenge mer sol for å produsere nok D-vitamin, sier forsker Tricia L. Larose ved NTNU.

Larose har forsket på D-vitaminmangel blant nordmenn og om vitaminet har en kobling til lungefunksjonen.

Det er delte meninger om hvor lite D-vitamin som er for lite og hvor mye er for mye. Et av de nivåene flere opererer med tilsvarer at hver tredje nordmann får for lite i vinterperioden.

– Paradoksalt at fisk blir dyrere

Helsedirektoratet anbefaler en dose på om lag 10 mikrogram daglig. Sjekk matvaretabellen for å se hvor mye D-vitamin som er naturlig eller tilsatt i maten.

  • Tran: En liten spiseskje med tran i løs form eller tre-fire kapsler
  • Laks: Rundt 100-130 gram laks gir 10 mikrogram D-vitamin
  • Egg: Spiser du fire kokte egg vil det dekke rundt halve behovet.
  • Lettmelk med tilsatt D-vitamin: En liter gir 4 mikrogram.
Omega-3

Tran er en god kilde til D-vitamin.

Foto: ColurBox
Dr. Tricia L. Larose

Dr. Tricia L. Larose jobber på instituttet for samfunnsmedisin på NTNU.

Foto: NTNU

– Det er interessant at nordmenn antar de spiser mye fisk eller tar mye tran, men i vår studie svarte bare 18 prosent av 17.528 personer i Nord-Trøndelag ja på spørsmålet om de daglig tok tran, sier Larose.

Hun mener det er paradoksalt at prisene på fisk går opp.

– Prisene på fisk stiger mens kjøtt og sukker blir billigere. Vi går glipp av de mulighetene som kunne økt inntaket av D-vitamin.

Hva bør du gjøre?

D-vitamin holder skjelettet vårt i god stand og mange mener den har en langt viktigere rolle for helsa, men forskningen så langt har ikke gitt gode nok svar. Derfor spriker det i hva slags anbefalinger som gjelder.

En blodprøve hos fastlegen vil gi deg et svar på om du ligger i faresonen eller i gråsonen.

– De aller fleste har tilstrekkelig D-vitaminstatus, men for det fåtallet som har for lavt, vil det være av betydning å gi tilskudd, sier professor Rolf Jorde ved universitetet i Tromsø.

Han har også forsket på det omdiskuterte D-vitaminet.

– Utfordringen i dag er å si hvor mye D-vitamin som er tilstrekkelig for en god helse og når du ikke trenger å ta tilskudd. En spiseskje tran hver dag vil hindre at nivået blir veldig lavt. Da unngår man å være i faresonen, sier Jorde.

– Å spise mer fisk er flott. Å ta tran eller tilskudd er bra, men hvis man går på andre medisiner bør man først snakke med fastlegen, sier Tricia L. Larose.

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)