Forskjellige reaksjoner
De store reklameplakatene på kjøpesenteret Oslo City blir lagt merke til. Men det er ikke alle som synes at kunsten er fin.
Noen syns det er avskyelig og liker slett ikke det de ser. Noen av framstillingene forestiller den lidende Kristus-skikkelsen.
Andre mener kunsten som er plassert i Oslo sentrum er for kommersiell. Noen mener det er galt å dra Jesus inn på et shoppingsenter. Det er mislykket, sier noen.
Jeg tenker at det er mye sorg i kunsten. Jeg syns nok det er noe kristelig over det, sier en annen.
Får folk til å tenke
Sturla Tune er senterleder ved Oslo City. Han sier plakatene er hengt opp for at folk skal tenke over hva de er med på og ta stilling. Han tror ikke det er feil å bruke kristne symboler på et kjøpesenter.
Det er å linke handelen opp mot den tida vi er inne i akkurat nå. Det er opptil folk selv å få ut av den opphengte kunsten det de vil, mener han.
Julehandlene er på det mest hektiske akkurat nå. Butikkene bugner av nisser, engler og glitter. Mange drar på julehandel alle dager nå i tida før jul, og mange butikker har åpent også på søndagene i desember. Bare i butikkene i Oslo blir det anslått at rundt 50.000 mennesker er innom butikkene daglig nå i julestria.
Feil bruk av kunst
Forfatteren Arne Berggren er uenig i måten å bruke kristen kunst på. Han sier at senterets bruk av Jesus-skikkelsene er historieløs og kunnskapløs.
Det er greit med litt glitter og engler. Men dette blir for dumt. Det er ikke edle motiver. Det er ikke for å få folk til å tenke. Dette er tøv, mener Berggren.
Engler side ved side med nisser har vi vært vant til. Men dette som er kommet nå, overskrider en grense. Det er interessant å hvordan kristne symboler blir tatt i bruk i markedsføringen. Men dette er uheldige trender, mener Berggren som selv er katolikk.
Blasfemi på vikende front
Jeg syns det er bra at folk reagerer. Nå vil mange fjerne blasfemiparagrafen. Det er liksom ikke noe som er hellig lenger. Mye av det som foregår i forretningsverden, er uheldig. Når folk bruker kristne symboler overalt uten at det har en religiøs forankring, så blir det galt.
Også kristendommen fenger og beveger mennesker. Det er nok et sug etter å forstå vår egen kulturbakgrunn og identitet. Vi må nok stanse opp og tenke over hva vi er i ferd med å gjøre. Kanskje griper dette inn i våre liv mer enn vi liker selv også. Tiden i desember er nok også en god tid til å sette oss mer inn i hva jul og kristendom er, sier Arne Berggren.