Bakgrunnen for opprettelsen av en klagenemd er økningen i antall klager mot private parkeringsselskaper de siste årene. I dag er kontrollavgiften ikke lovregulert og de private selskapene ligger utenfor Forbrukertvistutvalgets kontroll.
Behandler egne klager
Det at selskapene behandler klagene selv, er lite heldig for den som klager; for får du ikke medhold i klagens første instans, må saken videre til Forliksrådet og inn i rettssystemet med privat søksmål. Dette fører til at mange gir opp på veien, selv om de i utgangspunktet har retten på sin side.
Eget regelverk
På initiativ fra Forbrukerombudet er det opprettet en arbeidsgruppe hvor de private parkeringsselskapene skal rydde opp i manglende retningslinjer. Så langt er klagenemda et resultat av dette arbeidet. Andre tema som er behandlet er blant annet klarere retningslinjer for borttauing av biler og bedre merking og skilting.
Etter nyttår vil det foreligge flere retningslinjer som gagner deg og meg.
Roser kommunale P-vakter
Til sammenligning mottar Forbrukerrådet få klager mot de kommunale parkeringsvaktene. Men disse har klare regler og retningslinjer de må følge. Og resultatet er altså mer fornøyde kunder, selv om mange selvsagt irriterer seg over bøtene.
Med den nye klagenemda håper Forbrukerombudet at klagene mot de private selskapene vil oppnå et lignede resultat; mer fornøyde kunder på tross av bøter.