NRK Meny
Normal

Kunder føler seg lurt

Fortvilte kunder klager i perioder daglig på selskapet Mediahuset Nova AS. Mange skal ha blitt villedet til å tro at de blir registrert i telefonkatalogen.

Strid om fakturaer

Forbrukerrådet og Næringslivets Sikkerhetsråd får mange klager på firmaets salgsmetoder.

Foto: Illustrasjon: wordle.net

Sandnes menighet er én av mange små bedrifter og enkeltpersonforetak som føler seg lurt til å betale fakturaer de aldri har bestilt av Mediahuset Nova. Små foretak er ikke omfattet av Forbrukerkjøpsloven som vanlige forbrukere.

- Det verste er at jeg var igjennom akkurat det samme for ganske nøyaktig ett år siden, sier daglig leder Torstein Skretting i Sandnes menighet til NRK.no.

- Da het de Telefonkatalogen AS. Vi strevde i måneder med krav og korrespondanse for å få stoppet dette fenomenet. Og vi var klare fra første øyeblikk på at de aldri ville få se disse pengene, forteller han.

- Men de brukte av både egen tid og min tid i forsøkene på å kreve inn disse pengene. Det var først da vi truet med å sende kopi av all korrespondanse til FBI og TV2 Hjelper deg at vi ikke hørte mer, sier menighetslederen.

Fobrukerinspektørene har lest e-post som Sandnes menighet har sendt til Mediehuset Nova AS.

Da en ny faktura dukket opp i år valgte Skretting å videresende korrespondansen til NRK. Det var først da Forbrukerinspektørene tok kontakt med firmaet at de slettet menighetens faktura.

Telefonkatalogen

Telefon (illustrasjonsfoto)

Striden handler om metoder ved telefonsalg.

Foto: Scanstockphoto.com

Eniro Norge, som står bak merkevarer som Gule Sider og Telefonkatalogen, har gått til søksmål mot Mediahuset Nova fordi de mente det var fare for navneforveksling.

Mediahuset driver nemlig et nettsted som heter telefonkatalogen.biz. .biz-domener er i følge Wikipedia mye brukt innen spam, svindel og porno.

Eniro inngikk et forlik med Mediahuset Nova tidligere i år, men navneforvekslingen med telefonkatalogen fortsetter likevel. Både Forbrukerrådet og Næringslivets Sikkerhetsråd (NSR) mottar mange henvendelser på selskapets salgsmetoder.

- Vi har fått inn flere henvendelser om Mediahuset Nova AS, Telefonkatalogen AS og Telefonkatalogen.biz. Fra februar 2009 og til nå har mottatt over 150 henvendelser, sier Jarle Oppedal, leder for faktaavdelingen i Forbrukerrådet.

- Voksesmerter

Direktør Erland Løkken i NSR er nøye med å påpeke at Mediahuset Nova faktisk har et produkt å tilby kundene sine.

- Men mange reagerer på villedende salgsframstøt og aggressive salg. I perioder får vi daglige henvendelser fra fortvilte næringsdrivende, sier Løkken til NRK.no.

Forbrukerinspektørene har snakket med daglig leder Jon Abraham i Mediahuset Nova, som kun ønsker å besvare spørsmål på e-post.

Vi stilte ham en rekke spørsmål, men det han ville kommentere, var følgende:

«Sandnes Menighet fikk en faktura fra oss som var basert på en automatisk fornyelse fra 2009 som egentlig ble sagt opp i 2009. Vi tok kontakt med kunden 3 dager etter at de sendte oss sin faks og rettet opp i situasjonen. Kunden har etter det vi har forstått forklart for dere at de er fornøyd med vår kundeservice.

Vår utfordring er at vi har fått nærmere 11.000 nye kunder i år og det har ført til at kundeservice til tider ikke har klart å holde følge med veksten i selskapet. Vi har ansatt flere nye medarbeidere på kundeservice og ansetter flere medarbeidere fremover.

Vi har enkelt og greit voksesmerter. Vi legger alle kundene våre ut på de fleste lokalavisene i Norge og mange av de største nettsidene med en prisgaranti…Vi har ingen flere kommentarer utover dette», skriver Mediahuset Nova.

Daglig leder Torstein Skretting i Sandnes Menighet poengterer at kontakten fra Mediehuset Nova AS først ble opprettet etter at FBI hadde kontaktet dem. Han vil også frabe seg å bli sitert på god kundebehandling.

Daglig leder Jon Abraham ringte Skretting flere ganger i løpet av Skrettings ferie for å få ham til å trekke klagen, og for å få ham til å trekke sine sitater overfor FBI. Dette fortsatte selv om Skretting tydelig avviste dette, og ba om å få fred på sin ferie.

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.