Hopp til innhold

Kritikk mot sikkerhetstest

Nesten alle bilmodeller får nå toppkarakter i kollisjonstestene fra Euro NCAP. - Kravene må skjerpes. Det er blitt for lett for fabrikkene å få nye biler gjennom nåløyet, mener skandinaviske bilistorganisasjoner.

Crashtest hos Euro NCAP
Foto: Christophe Bertolin / IP3 PRESS/MAXPPP

Nye biler blir stadig tryggere, viser resultatene gjennom flere år fra det uavhengige testinstituttet Euro NCAP . Denne uka ble de siste sikkerhetstestene offentliggjort. Med ett unntak får alle de deltakende bilene topp karakter (fem stjerner).

Med beste testresultat kan bilfabrikkene gni seg i hendene. De fleste bruker de fem stjernene for hva de er verdt i markedsføringen. Men er det likevel i ferd med å bli et problem at så mange nye biler får full uttelling i testene?

Ja, mener den danske bilistorganisasjonen FDM (Forenede Danske Motorejere). Sikkerhetstestene kan bli en sovepute.

Er overrasket

- Det er flott at så mange nye bilmodeller får tommelen opp. Men nå er det blitt for enkelt å oppnå fem stjerner.

- Det er på tide med en justering slik at fabrikantene fortsetter arbeidet med å utvikle enda sikrere biler, sier Leif Nielsen som er FDMs representant i Euro NCAP.

Han mener det blant annet bør stilles strengere krav i testene av frontkollisjoner.

Generalsekretæren i Euro NCAP, Michiel van Ratingen, innrømmer at han er overrasket over at så mange biler får toppkarakter i testene, der kravene ble skjerpet tidligere i år.

- Legg lista høyere

Norges Automobil-Forbund (NAF) mener det ikke er tvil om at Euro NCAP har stor betydning for utviklingen av sikrere biler. - Spesielt har det skjedd gledelige ting når det gjelder småbiler de siste åra, sier Egil Otter. Han er leder for internasjonalt samarbeid i NAF.

- Men jeg er enig med våre danske kolleger i at tida er kommet for å legge lista enda høyere. Det skal ikke være lett å oppnå toppscore. Når det gjelder sikkerhet er det viktig at fabrikantene stadig har noe å strekke seg etter, mener Otter.

Han forteller at dette blir ett av temaene når organisasjonene bak Euro NCAP møtes i Brussel i løpet av høsten.

Vekt i fokus

Miljø og økonomi er de to store utfordringene for bilfabrikkenes videreutvikling av sikkerheten. Enda sikrere biler betyr gjerne stivere og dermed tyngre karosserier, noe som gir større utslipp av CO2.

Alternativet er å ta i bruk sterkere materialer som er lettere enn dagens standard, men da kan resultatet bli dyrere biler. Bransjens fokus ligger nå på reduksjon av bilenes vekt uten at det går på sikkerheten løs.

Reklamekrav

Det europeiske rådet for trafikksikkerhet ba tidligere i år alle land om å påby at reklame for nye biler skal inneholde testresultater fra Euro NCAP, i tillegg til informasjon om CO2-utslippene. Bakgrunnen er forsøkene på å halvere antall drepte og hardt skadde på europeiske veier fram mot år 2017.

- Ideelt sett et godt forslag, men vanskelig å gjennomføre i praksis, mener Egil Otter. - Crashtestene i Euro NCAP er jo ikke obligatoriske. Langt fra alle nye modeller blir testet, og da blir det vanskelig å sammenlikne alle relevante biler.

Han forteller at det er økonomiske årsaker til at bare et begrenset antall nye modeller blir testet. - En enkelt test i Euro NCAP koster flere hundre tusen kroner fordi bilene kjøpes inn anonymt hos ordinære forhandlere. Produsentene skal altså ikke kunne levere manipulerte eksemplarer.

- Man gjør det slik fordi bilfabrikantene i sin tid gjennomførte egne tester i hemmelighet og på ulike vilkår. Da var det umulig for bilkjøperne å foreta nøytrale sammenlikninger, forteller Egil Otter.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)