NRK Meny
Normal

Kandidater til «Årets bil» kan være farlige

Bare to av finalistene til hedersprisen Årets bil er sikre nok for fotgjengere.

Sikkerhetstest av VW up!

Volkswagen Up er en av kandidatene til Årets Bil i Europa. Men fotgjengersikkerheten er ikke tilfredsstillende, ifølge nye regler i EuroNCAP. Her blir den crashtestet.

Foto: Euro NCAP

Fra nyttår er kravene blitt strengere i bilsikkerhetstesten EuroNCAP.

De fleste bilene som er testet de siste årene, har oppnådd toppkarakteren fem stjerner. Heretter blir dette mye vanskeligere.

Det betyr også at flesteparten av modellene som nå kjemper om hedersprisen Årets Bil ikke ville ha oppnådd en ny toppkarakter i testen. Dårlig sikkerhet for fotgjengere er årsaken.

De nye kravene er innført fordi EuroNACP mener at bilprodusentene bryr seg for lite om de myke trafikantenes sikkerhet. Fabrikkene prioriterer hensynet til dem som sitter inne i bilene.

LES OGSÅ:

Bare to har tilfredsstillende sikkerhet

Seks av de sju finalistene til Årets bil i Europa har tidligere scoret fullt hus i testen hos EuroNCAP, med fem stjerner som totalresultat.

Det gjelder Citroen DS5, Ford Focus, Opel Ampera, Range Rover Evoque, Toyota Yaris og Volkswagen Up.

Men hadde disse modellene blitt testet i dag, med de nye kravene til fotgjengersikkerhet, ville bare Ford Focus og Toyota Yaris fått toppkarakter.

Den nye bybilen Up, som Volkswagen har store forventninger til, ville for eksempel ha mistet to av sine fem stjerner hvis den ble testet på nytt nå, ifølge Politiken. Up er blant finalistene til å bli Årets bil i Europa.

LES OGSÅ:

Påkjørt i 40 km/t

Testen av fotgjengernes sikkerhet skjer ved at menneskelignende dukker blir påkjørt i 40 km/t.

Med de nye og strengere kravene legger EuroNCAP blant annet vekt på dette:

  • Jo lenger ned støtfangeren treffer fotgjengerens ben, jo mindre er risikoen for alvorlig skade.
  • Støtfangeren bør gi etter når den treffer.
  • Støtfangeren bør være laget slik at den fordeler kollisjonskreftene over et større område.
  • Hvis forsiden av panseret har ekstra harde deler, kan en menneskekropp bli påført ekstra skade.
  • Innerste del av panseret bør gi etter for kreftene når det treffes av et menneskehode.

For at en bilmodell skal ende opp med de maksimale og ettertraktede fem stjernene i testen, må den fra i år innfri minst 60 prosent av sikkerhetskravene ved sammenstøt med fotgjengere. Hittil har kravet vært 40 prosent hos EuroNCAP.

Biler som gjør det dårlig i én kategori (for eksempel fotgjengersikkerhet) kan heretter ikke oppnå fem stjerner som totalresultat, uansett hvor tilfredsstillende sikkerheten er i de andre kategoriene.

Av de sju kandidatene til Årets bil, er det bare Fiat Panda som tidligere har måttet nøye seg med fire stjerner. Hovedinnvendingen var at Panda'en ikke har elektronisk stabilitetskontroll som standardutstyr.

10 prosent av ofrene er fotgjengere

Illustrasjonsfoto

Mer enn ti prosent av alle som skades og mister livet i trafikken er fotgjengere

Foto: NRK

I fjor ble 18 fotgjengere drept og 601 skadet i Norge.

Mer enn 10 prosent av alle som mistet livet eller ble hardt skadet på norske veier i fjor, var fotgjengere.

– De siste årene har miljø og utslipp vært viktigere enn sikkerhet når vi kårer Årets bil. Årsaken er at de aller fleste nye bilene er blitt veldig sikre, sier redaksjonssjef Rune Korsvoll i NAFs medlemsblad Motor.

Korsvoll er norsk representant i den europeiske juryen som i februar kårer Årets bil. Han tror ikke de nye kravene til fotgjengersikkerhet vil påvirke årets kåring.

– Det er vanskelig for en jury å forholde seg til ting som kommer i framtida. Men jeg er overbevist om at bilprodusentene ganske snart tilpasser seg de nye sikkerhetskravene. En toppkarakter i EuroNCAP er viktig for alle som lager biler, mener han.

– Hva betyr fotgjengersikkerhet for de som kjøper ny bil?

– Kundene tenker nok mest på hva de får for pengene, og hvor god sikkerheten er for barn og voksne i kupéen. Ettersom produsentene bryr seg mest om kjøperne sine, har de hatt mindre fokus på fotgjengersikkerhet.

– Men jeg tror de nye kravene vil tvinge bransjen til å lage biler som også er mer fotgjengervennlige, sier Korsvoll.

Det norske jurymedlemmet mener det er vanskelig å utpeke favoritter til årets kåring.

– Selv testkjører jeg nå de fleste kandidatene på nordisk vinterføre. Dette blir viktig for min stemmegivning. Men jeg tror at den bilen som vinner i år vil ha en miljøprofil. Slik fjorårets vinner også hadde, sier Rune Korsvoll.

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.