Det høres kanskje rart ut. Men den som har gitt deg kredittkortet du bruker er også ansvarlig dersom du blir utsatt for en useriøs selger.
Årsaken er at banken og kredittkortselskapet har mulighet til å kontrollere seriøsiteten til alle de gir lov til å ta betalt med kredittkort.
Gjelder også seriøse forhandlere
Dette er en svært nyttig forbrukerrettighet. Og ikke bare ved åpenbar svindel. Den kan også brukes dersom du krangler med et ellers velrenommert firma.
Nekter for eksempel el-butikken for at du har to års garanti på DVD-spilleren din? Da kan du, siden du faktisk har 5 år, i stedet gå til banken og kreve pengene tilbake.
Det er kanskje ved handel på Internett du oftest vil få brukt for retten. Hva gjør du hvis du har bestilt og betalt en vare fra for eksempel Tyskland, og den aldri kommer til deg? Hvis du ikke får tak i selskapet, eller de hevder å ha sendt varen må du gå til banken og kreve pengene du er belastet tilbake.
Eller hva med slankepillene som viste seg å bare være humbug? Greit nok at du kanskje føler deg dum som trodde på produktet.
Men enda dummere er kredittbransjen som har gitt selgere av så useriøse produkter lov til å ta betalt med deres kredittkort. Derfor er det banken som må bære ansvaret om ikke den sleipe slankeselgeren betaler pengene tilbake selv.
Innstilte fly og konkurser
I disse juletider er det mange som skal fly hjem. Ikke alle flyselskap betaler tilbake det du har lagt ut for reisen din, selv om flygelederne blir syke og flyet innstilt. Det har du krav på ifølge loven, men da risikerer du å måtte krangle med flyselskapet.
Betaler du derimot reisen med kredittkort er det bare å gå i banken og hente pengene om ikke flyselskapet føyer seg.
Utgangspunktet for denne regelen er altså at alle rettigheter du har i forhold til en selger kan du også kreve av banken (om du har betalt med kredittkort, og selgeren nekter å innfri dine krav).
Men i praksis får du faktisk enda bedre rettigheter. Du har kjøpt og betalt en sofa, men så går butikken konkurs før du får levert sofaen. Har du betalt på vanlig måte, må du håpe at det er penger i konkursboet. Det er det sjelden. Har du betalt på kreditt, skal du ha pengene tilbake.
Alltid lurt å ta vare på kvitteringen...Foto: NRK/FBI
Bevisbyrden
Selvsagt må du kunne dokumentere at du har et krav selger ikke innfrir, akkurat som i alle andre saker. Er det større sannsynlighet for at du har rett enn selgeren, vinner du.
I eksempelet med varen som aldri kommer, betyr det at dersom ikke selger kan legge frem kvittering på at vare er sendt, vinner du.
Dersom også banken nekter for at du har et gyldig krav, kan du klage saken inn for Bankklagenemnda . Der har ikke kredittbransjen flertall, så dersom du faktisk har et gyldig krav, er sjansen god for å vinne frem.
Har du noe å klage på? Klikk og Klag hjelper deg å skrive klagebrev til den som har levert varen eller tjenesten du vil klage på.
Klikk og klag - Forbrukerrådets klageveileder
Se også: – Klag til kredittyter
Se også: Slik retter du et krav etter kredittkjøpsloven § 8