Krev din rett

Lurer du på hvordan du går fram hvis selgeren ikke overholder reklamasjonsretten? Vi har oversikt over hva du har krav på.

Butikk

Om det er noe feil med varen du har kjøpt, har du krav på å få rettet opp feilen.

Foto: Rainer Prang / NRK

Les om Bernt Brundtlands elleve måneder lange mareritt

Ved kjøp av en vare er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Denne loven gir deg klare rettigheter hvis det er noe feil ved varen, eller hvis varen leveres forsinket. Selgeren kan ikke ”avtale seg vekk fra” rettigheter du har.

 

Dette har du krav på

Når du kjøper en vare som ikke har samme egenskaper eller holdbarhet som du ble lovet, kan du kreve å holde tilbake kjøpesummen dersom du ikke allerede har betalt.

Du kan kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand eller at selgeren retter mangelen.

 

Selger har undersøkelsesplikt

Du velger selv om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres, men selgeren kan kreve å få reparere i stedet for å gi deg en ny vare. Dette kan han kun gjøre dersom det er umulig å fremskaffe en ny vare eller hvis dette medfører en urimelig kostnad.

Men selger er forpliktet til å undersøke hva som er årsak til feilen. Det er altså selgeren og ikke kjøperen som har undersøkelsesplikten

 

Hev kjøpet

Du er viktig å være klar over at du som kunde har krav på å få en lånegjenstand fra selgeren dersom omlevering eller reparasjon tar mer enn en uke. Selgeren har også kun to forsøk på å rette opp mangelen.

Mislykkes reparasjon og omlevering kan du kreve prisavslag eller heve kjøpet dersom mangelen er vesentlig. Hever du kjøpet må du levere tilbake varen mot at selgeren betaler tilbake kjøpesummen med forsinkelsesrente fra du reklamerte.

I en del tilfeller kan du, i tillegg til de andre kravene du har, også kreve erstatning for tap du lider som følge av mangelen.

  

Klage

Det vil være tilstrekkelig at du klager innen to måneder etter at du oppdaget feilen, men i praksis vil både du og selger være tjent med så rask reaksjon som mulig.

 

Forbrukerrådet gir bistand

Hvis du ikke blir enig med selgeren, kan saken legges fram for Forbrukerrådet . Det gjøres ved å sende et brev om hva det gjelder til ditt lokale Forbrukerråd. Forbrukerrådet kan hjelpe med å sette opp klagen.

Hvis det lokale forbrukerråd tar saken opp til behandling, vil de forsøke å få til en minnelig ordning i saken. Forbrukerrådet er imidlertid ingen domstol og kan ikke tvinge noen av partene til å godta et forslag.

Hvis Forbrukerrådet ikke klarer å få til en minnelig løsning i saken, kan både du og selger kreve at saken behandles av Forbrukertvistutvalget.

 

Forbrukertvistutvalget

En avgjørelse tatt i Forbrukertvistutvalget har samme virkning som en vanlig dom, og kan inndrives ved hjelp av det offentlige. Det er som regel tvister i forbindelse med kjøp av ting til personlig bruk og tvister om håndverkertjeneste som bringes inn for utvalget.

Behandlingen i Forbrukertvistutvalget er gratis, men det kan beløpe en del utgifter på brev og dokumentasjon.

Forbrukertvistutvalget har mellom 700-900 saker hvert år og en sak kan i snitt ta alt fra fire til seks måneder, i tillegg kommer tiden man bruker i Forbrukerrådet.

 

 

 

 

 

TV og radio

Tonnevis av søtsaker går rett i søpla fordi det er billigere å kaste enn å gi bort. Knut Arild Hareide og kona Lisa Maria bestemmer seg for å gjøre noe med dette.
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)