Skal du som fotgjenger først bli påkjørt i gangfeltet, bør du ikke bli påkjørt av en Jeep Grand Cherokee.
I 2005 omkom 223 personer på norske veier og trafikkulykker kostet det norske samfunnet 28 milliarder kroner. Forskning og tester kan bidra til å redusere disse tallene.
Hvert år totalkrasjes en rekke biler i trafikksikkerhetens tjeneste.
Hensikten er å finne ut hvor trygge personene i disse bilene kan føle seg dersom de blir utsatt for en kollisjon.
Her kan du se alle krasjtest resultatene samt krasjtest-videoer!
Kollisjonene
Bilene blir utsatt for front- og sidekollisjoner mot en «død» gjenstand, - i forholdsvis lave hastigheter.
Frontkollisjon i knapt 70 km/t og sidekollisjoner i 30-50 km/t, gir likevel et godt inntrykk av hvor viktig det er at bilfabrikantene gjør sitt beste for at skader på personer i kupeen skal bli så minimale som mulig.
Test-dukkene
I hver bil som krasjes, sitter det krasjtest-dukker; fører, passasjer og gjerne to barnedukker i baksetet. Dukkene i forsetet er koblet opp mot en datamaskin via en rekke elektroder og måleapparater.
I hver bil som krasjes, sitter det krasjtest-dukker. Foto: ADAC
I tillegg er kameraer montert både i og utenfor bilen. Disse registrerer i detalj det som skjer i kollisjonsøyeblikket.
Skadene
Det er i hovedsak skadene på bilens karroseri samt på fører og passasjer som blir vurdert og målt, men det som skjer i baksetet blir likevel også registrert.
I tillegg vurderes hvilke skader bilen kan risikere å påføre et menneske som den kjører på i en bestemt hastighet.
Her er det utformingen av bilens front og frontpartiets materialvalg som blir vurdert.
Testansvarlig
Testene skjer i regi av EURONCAP, en paraplyorganisasjon for en rekke av Europas bilorganisasjoner.
Testene blir utført blant annet på anleggene til ADAC, den tyske søsterorganisasjonene til Norges Automobilforbund.
Bilene blir utsatt for front- og sidekollisjoner. Foto: ADAC
Testresultater
Hver bil som testes blir rangert med stjerner. De beste oppnår 5 stjerner og blant dagens modeller er det faktisk få som scorer mindre enn 4.
Dette betyr at de fleste bilfabrikanter tar sikkerhet på alvor. Bilfabrikantene bruker data som blir samlet inn etter alvorlige ulykker og seriøse målinger og inkluderer dette i tenking og konstruksjon av «neste» modell.
De fleste europeiske land forlanger at alle biler skal ha fått godkjenning over et visst nivå i EURONCAPs kollisjonstest før de kan selges.
Høy score i en slik test er et salgsfremmende argument for den enkelte bilmodell.
Bilkjøpere er også opptatt av at en bil har så god sikkerhet som mulig og sjekker gjerne dette før kjøp.
Sidekollisjoner i 30-50 km/t. Foto: ADAC
Hvilke biler er trygge?
Testene viser at de aller fleste nyere biler scorer høyt i kollisjonstestene. Dette gjelder både store og små biler, - med noen unntak.
Det er likevel viktig å merke seg at disse kollisjonene i utgangspunktet er tenkt mellom to biler av lik størrelse og tyngde. En kollisjon mellom biler av ulik størrelse vil etter all sannsynlighet være til fordel for den tyngste bilen.
Det advares derfor mot at man skal føle seg «sikker» selv om bilen man kjører har fått 5 stjerner i en kollisjonstest.
Hva består beskyttelsen i?
De forskjellige bilfabrikanter har litt ulike løsninger, men i hovedsak er prinsippene like.
De generelle løsningene er for eksempel at det rundt fører og passasjerer i bilen er konstruert et spesielt forsterket rammeverk. Det betyr at man sitter i et slags «stålbur» når man befinner seg i bilens kupe.
I tillegg skal rattstammen kollapse ved et sammenstøt samtidig som motor og girkasse «sklir» ned og under bilens forsterkede kupegulv.
Videre skal det være lagt ned betydelig omtanke i utformingen av bilsetene, nakkestøttene, pedaler, bryter hendler og dashbord.
Kollisjonsputer er også et viktig element, både på fører og passasjersete, samt på noen bilmodeller, på alle sider.
Tester i samarbeid med Forbrukerrapporten