I fjor bladde vi opp nesten sju milliarder kroner på kosmetikk. Det er like mye penger som Statoil forventer å finne olje for på Snøhvitfeltet i Barentshavet. I Europa er det nå bare sveitserne som bruker mer enn oss på sminke, parfyme, hårstyling og kroppspleieprodukter.
Ikke overraskende er det kvinner som står for mesteparten av omsetningen. De tradisjonelle dambebladene som «Det Nye», «Elle», «Kvinner og Klær», «Inside» og «Henne» er da også full av kosmetikkreklame. Kosmetikkindustrien bruker nå dobbelt så mye penger på reklame som for fem år siden.
Halvparten av bladet er reklame
Ingen av de FBI spurte skjønte at dette var Mia Hundvin.
Redaktørene i kvinnebladene sier at de skriver om det kvinner er opptatt av, og at de formidler drømmer. FBI har bladd seg gjennom noen av bladene, og sett på hva det betyr i praksis. I gjennomsnitt finner vi at 46 prosent av bladene består av reklame. Seks av ti reklamer er for kosmetikk, klær og smykker.
I tillegg bruker bladene 20 prosent av plassen til å omtale forskjellige produkter. Og hvilke produkter er det? I for eksempel Inside nr 9 er det 158 produktomtaler, 60 prosent kosmetikk og 27 prosent bekledning.
Ikke bare sminkede forsidepiker
Men damebladene nøyer seg ikke med å vise bilder av godt sminkede kvinner. De tar gjerne også i bruk datamaskinen for å gi dem det perfekte utseende.
I novemberutgaven av Elle pryder håndballstjernen Mia Hundvin forsiden. Ved hjelp av sminke, lys og et fotomanipuleringsprogram er hun blitt nesten ugjenkjennelig. Vi spurte folk på gaten om de så hvem det var. Over halvparten hadde ikke anelse. Ikke før de fikk se et annet bilde av jenten.