Kondis eller styrke?

Bør man trene styrke før eller etter kondisjonstrening?

Trening
Foto: Radu Razvan

Spørsmål

Hei Jorunn. Kan du si litt om når et det best å trene styrke? Før eller etter kondisjonstrening?

Jeg har hørt at det er best å trene styrke rett etter aerobic, fordi man da forbrenner mest. Stemmer det?

Jeg lurer også på hvor mye man kan regne med å forbedre formen med å ha ankelvekter? Jeg bruker 1,5 kilos vekter på jobb hvor jeg går i syv timer.

Jorunn svarer

Hei. Det finnes så mange teorier rundt trening at det ikke er lett å vite hva som er riktig.

Jogging (llustrasjonsfoto)

Finn ut hva som passer best for deg.

Foto: www.colourbox.com

Når det gjelder forbrenning er det ikke meg bekjent at man forbrenner mer dersom man trener styrke rett etter aerobic.

Du forbrenner nok like mye om du tar styrketreningen før aerobictreningen. Det viktigste er å kjenne på egen kropp hva som passer best.

Les også
Slik øker du forbrenningen din
Best fettforbrenning

Jeg vet at det er mange som foretrekker å trene kondisjon først og avslutte økten med styrketrening.

Du bør uansett alltid varme opp før styrketrening. Jeg mener altså at du kan velge om du vil trene styrke før kondisjon eller omvendt.

Jeg kan nok dessverre ikke gi deg noe eksakt svar på hvor mye du vil forbedre formen din ved å benytte ankelvekter. Men det er klart at du må yte mer når du benytter ankelvekter, så en viss bedring i formen vil du nok merke. Du vil nok også få økt muskelstyrke i underkroppen.

Håper du fikk svar på noe av det du lurte på.
Lykke til med treningen!

Hilsen
Jorunn Sundgot-Borgen
Professor i fysisk aktivitet og helse, NIH

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)