Hopp til innhold

Kok maten sunnere

Innholdet antioksidanter i grønnsaker øker når de kokes.

Tomater
Foto: ScanStockPhoto

Trodde du grønnsakene var sunnest rå? Da tar du feil, for både tomater, brokkoli, gulrøtter og poteter er blant grønnsakene som blir sunnere av å kokes, viser ny forskning.

Mer antioksidanter

Innholdet antioksidanter øker nemlig når mattypene blir kokt, dampkokt eller varmet i mikrobølgeovn, har norske forskere funnet ut.

Forskerne har analysert antioksidant-innholdet i over tusen amerikanske matvarer, melder The American Journal of Clinical Nutrition .

Tyske forskere har også funnet ut at når man rister eller baker i ovnen ulike typer brød, øker innholdet antioksidanter i disse. 

Men i spaghetti og hvit ris fant man motsatt effekt, skriver Matportalen .

Beskytter kroppen

Antioksidantene beskytter kroppen mot stoffer som angriper kroppens celler, organer og vevsvæsker.

Forskning viser også at antioksidantene er med på å redusere risiko for kreft, hjerte- og karsykdommer.

Sosial- og helsedirektoratet har ingen konkrete anbefalinger over daglig inntak av antioksidanter. Men direktoratet råder alle til å spise mye bær, frukt, grønnsaker og grove kornprodukter, siden disse mattypene er rike på antioksidanter.

 

LES OGSÅ: Her er antioksidant-bombene

Det grønne mirakelet

Slik får du bedre kosthold

Mmm...mat