Én pose potetgull á 35 gram fra Walkers - gir 75 gram CO2.
Også i butikken skal engelskmennene kunne være klimavennlige.
Carbon Trust, en stiftelse oppnevnt av den britiske regjeringen, står bak metoden om hvordan regne ut CO2-utslippene til hvert enkelt produkt du kan kjøpe - så å si fra jord til bord.
Produsentene som er med på merkeordningen, må forplikte seg til å kutte sine utslipp av den skadelige klimagassen, ellers mister de merket.
Målet er altså å få næringslivet til å ta ansvar. Foreløpig er dette en frivillig ordning i England.
Men hensikten er også å hjelpe produsentene til å se gevinsten i å få økt bevissthet om hvordan de lager produktene i dag.
– Dette er en ny måte å tenke på. Etter hvert som det kommer flere produkter i butikkene, vil kundene kunne sammenligne ikke bare smak, lukt og farge, men også hvilken produsent som er flinkest til å kutte ned sine utslipp. Uansett - velger du et produkt som har CO2-merket, vet du at du har valgt en som tar sin dårlige samvittighet på alvor, sier Euan Murray, markedsdirektør i Carbon Trust
– Gimmick
– Slik det er nå, blir det bare en gimmick for noen - for å få solgt mer, sier Roger Higman i «Friends of the Earth».
Han er ikke enige i at dette er et godt påfunn, så lenge ikke alle produsenter er pålagt fra myndighetene et felles system som virker:
Han oppfordrer heller de store kjedene til å finne systemer for å kjøpe mer fra lokale bønder, for å slippe unødvendige utslipp fra langtransport fram til supermarkedene.
Også støvsugere
Interessen for CO2-merking vokser. Storprodusenter fra andre land kommer til London for å lære - og flere store britiske aktører er i gang med å merke sine varer.
Internasjonale kjeder som Tesco, Marks and Spencer og Boots er blant dem som nå krever av sine underleverandører at de skal finne ut hva hvert enkelt produkt har kostet miljøet i form av CO2-utslipp.
– Vi må alle finne ut hva vi slipper ut av skadelige klimagasser - både store og små aktører, sier Trevor Datson, kommunikasjonssjef i Tesco.
De har tatt mål av seg å klare å finne ut hva alle de 70 000 produktene de selger, skal ha av CO2-merking. Da snakker han om alt fra ferdigpizza til støvsugere.
Det krever møysommelig arbeid, men Datson lover det ikke vil føre til økte priser.
Ikke å se i Norge
I Norge er det ikke spor av informasjon om hvor mye produsentene har forurenset i butikkhyllene.
Dagligvarekjedene som FBI har ringt rundt til, har ingen planer om å følge kolleger i utlandet.
Et unntak er Ica-kjeden, som er i gang med å finne sin måte å regne ut CO2-utslipp på. Men det er usikkert når vi vil se slike produkter i handelen her på berget.