At europeere handler på tvers av grenser, er ikke noe nytt. Men nå handler stadig flere på europeiske nettbutikker. Og i en så relativt fersk bransje, er ofte fallgrubene mange. En undersøkelse viser at det er feil ved en tredjedel av all netthandel i Europa.
Den svenske organisasjonen Konsument Europa, er finansiert av Konsumentverket

Du har rettigheter også som netthandler. Vil du vite hva slags rettigheter, bør du klikke på lenka ovenfor.
(det svenske forbrukerrådet) og Europakommisjonen, og gir gode råd for handel over grenser i Europa. Den har, sammen med sine søsterorganisasjoner, sett på de vanligste klagene for netthandel.
Varer som ikke kommer
Bestilte varer som kommer fram alt for sent, eller ikke kommer fram i det hele tatt, ligger på klagetoppen.
Men det er også mange klager på feil på leverte produkter.
Klager på internettauksjoner øker stadig. Dette er et ofte saker som er vanskelige å løse. Regelverket som skal beskytte forbrukerne gjelder nemlig ikke for handel mellom forbrukere, og bedrageri forekommer ofte. Et godt tips er derfor å få identifisert den du skal kjøpe av.
Vil du ha flere tips om netthandel? Se Forbrukerrådets tips (lenke ovenfor).