Hopp til innhold

– Skremmende at det bare er å forsyne seg av kontoen min

Danske FormLife har trukket flere tusen kroner fra kontoene til over 600 nordmenn. FormLife har her utnyttet en svakhet i bankens betalingssystem, mener Forbruker Europa.

Anne Margrethe Nilsen

Anne-Margrethe Nilsen er en av mange norske forbrukere som har opplevd at Formlife har trukket et firesifret beløp fra kontoen hennes.

Foto: Privat

De siste månedene har over 600 fortvilte nordmenn sendt inn klage til Forbrukerrådet og Forbruker Europa i forbindelse med det danske selskapet FormLife. Forbruker Europa har flere ganger gått ut i media og advart mot selskapet, men strømmen av nye klager tyder på at mange nordmenn ikke har fått med seg advarslene.


– Det renner inn med saker. Vi har aldri opplevd maken. Siden februar har det nesten vært en fulltidsjobb å håndtere den enorme klagestrømmen, sier Ragnar Wiik, direktør i Forbruker Europa.

– Ulovlig og rettsstridig

I den store klagebunken er det én historie som går igjen. Via en facebookannonse har folk kjøpt det de trodde var en prøvepakke med slankepillen Corexin til 29 kroner. For å gjennomføre kjøpet oppga de bankkortopplysninger til Formlife.

At de ble abonnenter hos FormLife, og at det kort tid etter kjøpet automatisk ble trukket flere tusen kroner fra kontoen deres kom som en stor og ubehagelig overraskelse for mange.

Ragnar Wiik

Direktøren i Forbruker Europa, Ragnar Wiik, mener at Formlife driver en ulovlig og rettsstridig praksis som påfører forbrukerne tap.

Foto: CF- Wesenberg

– Dette er en ulovlig og rettsstridig praksis som påfører forbrukerne tap. På bakgrunn av klagene vi har fått kan vi anslå at FormLife har trukket minst en million kroner fra kontoene til norske forbrukere på grunn av en svakhet i bankenes betalingssystem, sier Wiik.

NRK.no har dessverre ikke lykkes å komme i kontakt med FormLife. De har verken svart på e-post eller telefon.

Skremmende at det lar seg gjøre

En av dem som føler seg lurt av danske FormLife er Anne-Margrethe Nilsen, 35 år, fra Bergen. Kort tid etter at hun bestilte billige slankepiller via en facebookannonse, oppdaget hun at det var trukket 1169 kroner fra kontoen.

I etterkant fikk Nilsen opplyst av banken at FormLife hadde forsøkt å trekke penger flere ganger fra kontoen, men at de ikke hadde lyktes siden hun ikke hadde dekning på kontoen.

– Neste gang vil jeg tenke meg om førti ganger før jeg oppgir kortopplysninger når jeg handler på nettet. Jeg synes det er skremmende at det bare er å forsyne seg av kontoen min, sier Nilsen.

Samme rettigheter med Visa

– Kunder som er utsatt for svindel på nettet skal ikke bli skadelidende. Kortholdere som har fått varer de ikke har bestilt har rett til å få pengene igjen, sier Trond Cornelius Brekke, Pressekoordinator for Visa Europe i Norge. Dette gjelder selv om de ikke har betalt med kredittkort.

Trond Brekke

Trond Cornelius Brekke i Visa Europe vil ikke kommentere om de etterforsker Formlife.

Foto: JKL Group AS/Pål Audestad

– Bruker du visafunksjonaliteten på kortet har du de samme rettighetene som når du bruker kredittkort, opplyser Brekke til NRK.no.

Hvordan Visa forholder seg til kunder som har hatt forbindelse med FormLife vil Brekke imidlertid ikke kommentere.

– Saker som er under etterforskning kan vi ikke uttale oss om. Hvorvidt denne saken er under etterforskning kan vi heller ikke uttale oss om, sier Brekke.

Svakhet i betalingssystemet

I dag er det vanlig å legge igjen kortopplysninger ved netthandel. Dette er derfor noe som kan skje alle, forklarer Wiik hos Forbruker Europa.

– Det er i strid med finansloven å trekke penger direkte fra forbrukeres konto uten samtykke. At det gjøres viser at det er en svakhet i betalingssystemene som er med å gjøre netthandel utrygt. Dette åpner opp for en ny type svindel, sier Wiik.

Forbruker Europa stiller spørsmål ved om bankene og betalingssystemet skal dekke tapene.

– Det er bankene som har opprettet systemet, ved at man kan betale over nettet. Når det svikter må bankene ta sitt ansvar etter kortavtalene og finansavtaleloven.

Stoppet betalingsløsningen

Tor Arne Olsen, Swedbank

Tor Arne Olsen, kommunikasjonssjef i Swedbank, sier til NRK.no at dette er en sak mellom kundene og Formlife.

Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no

Wiik har de siste ukene jobbet intenst med å komme i kontakt med banktjenesten som utfører trekkene for FormLife. De har nå fått bekreftet at det er Swedbank. På oppfordring fra Forbruker Europa har Swedbank nå stanset kortinnløseravtalen med FormLife, opplyser Wiik.

– Den ble stoppet med umiddelbar virkning, bekrefter Tor Arne Olsen, kommunikasjonssjef i Swedbank.

Slike tilfeller blir rutinemessig rapportert videre til Visa og MasterCard. Ofte orienterer vi også våre konkurrenter, forteller Olsen.

Swebank opplyser til NRK.no at denne typen trekk fra konto kan skje når det er en del av betingelsene kundene må godta i forbindelse med netthandelen.

– Grunnen til at våre kunder kan trekke fra sluttkundens konto i Visa- og Mastercard-transaksjoner som dette, er at sistnevnte har akseptert å bli trukket, for eksempel gjennom en e-post.

Swedbank mener at det i dette tilfellet er en sak mellom kundene og FormLife.

Internasjonale regler

Stine Neverdal

Stine Neverdal, kommunikasjonssjef i Finansnæringens Fellesorganisasjon råder folk til å sette seg inn i betingelsene for netthandelen før de handler.

Foto: Finansnæringens Fellesorganisasjon

Når belastningen er foretatt via internasjonale kortordninger ligger det utenfor Finansnæringens Fellesorganisasjon, FNO, forteller Stine Neverdal, kommunikasjonssjef i FNO.

– Reglene for slike kort fastlegges internasjonalt. Om kundene angrer på en handel innen fristen har de angrerett og beløpet skal tilbakebetales av selgeren. Når det gjelder netthandel generelt er det viktig å sette seg inn i betingelsene for handelen, skriver Neverdal til NRK.no.

Hun ønsker ikke å kommentere Formlife spesielt, og uttaler seg derfor på generelt grunnlag.

– Hvis kundene føler seg lurt, bør de ta kontakt med selger av varen.

– Villedende markedsføring

De betingelser som fremgår på FormLifes hjemmesider er ikke de samme som de forbrukerne har bestilt varene etter, sier Wiik hos Forbruker Europa.

– Kjøpsvilkårene er av Forbrukerombudet ansett å være villedende og i strid med markedsføringsloven. Forbruker Europa anser de også å være i strid med angrerettloven og avtaleloven.

Wiik mener derfor at det ikke foreligger avtalegrunnlag for de trekk som er blitt gjennomført i betalingssystemet, slik Finansavtaleloven forutsetter.

– Dette vises også gjennom den enorme mengde klager som er mottatt siden
februar, sier Wiik.

Forbrukerhjelp

Forbruker Europa og Forbrukerrådet har utformet et brev med råd og tips til alle som har uheldige opplevelse med FormLife. De oppfordrer kunder som har blitt belastet for, eller mottatt en regning man er uenig ifra FormLife, til å protestere skriftlig med e-post eller brev til selskapet.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)