– Reisende som kan dokumentere at de har tapt penger på One World Travel fordi vi har vært leverandør av tjenester til dem, kan kontakte oss for å kjøpe ny reise til vår nettopris, sier Leif Olsson, som representerer Den Svenske Reisegruppen (SRG).
Leif Olsson i SRG tilbyr reiser til nettopriser til kunder som har tapt penger på One World Travel.
Den Norske Reisegruppen (NRG) kan kontaktes på telefon 22473190 eller på epost info@nrg1.no.
SRG er en av Sveriges ledende reisebyråer og har filialer i Oslo og København. SRG omsetter for rundt 800 millioner svenske kroner i året. I Norge omsettes det årlig flybilletter hos NRG, som altså eies av SRG, for rundt 50 millioner kroner. Deler av denne omsetningen skyldes NRGs årelange samarbeid med One World Travel.
Ingen erstatning
– Dere tilbyr reisende å kjøpe nye reiser hos dere til nettopris - hvorfor ikke erstatte det de har tapt?
– Vi har ikke direkte ansvar for de reisende, selv om vi ser alvorlig på denne saken. Vi har selv tapt 1 million kroner på One World Travel. Vi tar selvkritikk fordi vi har vært leverandør av tjenester til One World Travel. Hvis vi ikke hadde vært det, ville de ikke kunnet selge billetter.
– Men nå har vi forbedret våre kredittrutiner; i dag ville vi ikke levert tjenester til selskaper som One World Travel. På grunn av vår nye kredittsjekk har vi siden 1. mars stanset samarbeidet med ti norske reisebyråer, sier Leif Olsson til Forbrukerinspektørene.
Dermed er det opp til hver enkelt kunde som har tapt penger hos One World Travel å kjempe for få tilbake pengene av Den Norske Reisegruppen.
Kredittkortet kan dekke tapet
Har du betalt flybilletten med kredittkort (Mastercard, Eurocard, Visa, American Express, osv.) kan du imidlertid kontakte ditt kredittkortselskap for å få tilbake pengene.
Kredittkortselskapene er nemlig pålagt å erstatte hele beløpet hvis deres brukersted går konkurs eller ikke oppfyller sine forpliktelser.